Klementyna w kajdankach. A to Polska właśnie
Zapamiętajmy to zdjęcie. Przejdzie do historii wygaszania polskiej praworządnej demokracji. Dwóch policyjnych osiłków z godłem Polski na czapkach spogląda w obiektyw. Eskortują szczupłą kobietę ubraną na czarno, która ogląda się za siebie. Ręce ma skute do tyłu.
To Klementyna Suchanow, działaczka ruchu kobiecego, pisarka, autorka biografii Witolda Gombrowicza, podczas pokojowego sprzeciwu pod Sejmem.
Ze stężałych twarzy policjantów nie da się nic wyczytać. Pamiętam takie twarze z demonstracji przeciw stanowi wojennemu i likwidacji Solidarności. Z twarzy Suchanow emanuje determinacja: nie odpuszczę, choćbym miała zostać sama jedna.
W radykalnej rozmowie z OKO.press Suchanow mówi jasno, ostro i nieparlamentarnie, o co jej chodzi i jak widzi dzisiejszą sytuację Polski.
Jaki jest sens wdzierania się na teren Sejmu? Czy to nie przestraszy bardziej „pokojowych demonstrantów”? – pyta Piotr Pacewicz. „Rzeczy dzieją się tam, w Sejmie. Zło trzeba zwalczać tam, gdzie się rodzi, a nie obok czy u sąsiada za płotem. W tych dniach, może dziś [w czwartek 19 lipca – red.], może tej nocy, a może w piątek ostatecznie zadecyduje się los polskich sądów. Polska pokaże figę Unii Europejskiej”.
Suchanow ma rację, ale to nie „Polska” pokaże figę, tylko PiS i „zjednoczona prawica”. Może to zabrzmi patetycznie, a biografka Gombrowicza zapewne za patosem nie przepada, ale Polską są dziś obywatelscy aktywiści tacy jak Klementyna Suchanow. Ta Polska nie przestanie pokazywać figi PiS-owi.
Komentarze
Sąsiad – ten mądry – mówi bez ogródek „je…ać PiS”… wszędzie.
Uważam, że skucie kajdankami pani Klementyny Suchanow było całkowicie nieuzasadnione. W moim odczuciu panią Suchanow i skuwających ją kajdankami osobników dzieli olbrzymia przepaść intelektualna – można próbować temu zaprzeczyć, ale trud to będzie daremny. Chciałbym jeszcze dodać tak zupełnie na marginesie, że od pisu odrzuca mnie nędza intelektualna jego przedstawicieli.
Przy okazji chciałbym jeszcze dodać, że politycy opozycji powinni zrzucić się na kogoś, kto używa mózgu i słuchać rad takiego osobnika. Ktoś taki na pewno by im doradził, żeby nie używać w stosunku do działań policjantów, którzy zatrzymują demonstrantów takich określeń, że np. „zachowywali się profesjonalnie” w czasie przesłuchań, zatrzymania itd, bo słowo „profesjonalny” ma wydźwięk pozytywny, a w Polsce odbywa się wprowadzanie zamordyzmu (co pozytywne nie jest), do czego wykorzystuje się również policję. Zachowywali się profesjonalnie, tzn. że co? że nie zabili na posterunku policji? Można by powiedzieć w takim razie, że SS działało profesjonalnie, że Gestapo działało profesjonalnie oraz oficerowie UB i SB też działali profesjonalnie – funkcjonariusze tych instytucji przesłuchiwali, wypełniali dokumenty, bili i zabijali zawsze zgodnie z prawem. Ciała ofiar mielono, palono, zakopywano albo pozbywano się w inny sposób zawsze zgodnie z instrukcjami służbowymi. Hans Frank, generalny gubernator na okupowanych ziemiach polskich był z wykształcenia prawnikiem. Największe zbrodnie zawsze dokonywane są zgodnie z prawem. Zaprawdę, połowę sukcesów pis zawdzięcza nieudolności posłów opozycji.
Redaktorze, nie napisał Pan, że p.Klementyna pobazgrała mur budynku sejmowego sprajem.
O ile formę protestu polegającą na wejściu na teren przy budynku Parlamentu uważam za właściwą, to malowanie murów tego Parlamentu jest niszczeniem własności (w tym przypadku społecznej) i powinno być ukarane.
Oczywiście stosownie do wyrządzonej szkody.
Podobno jedna z posłanek N. przemyciła w bagażniku auta dwie osoby na teren sejmu.
Takie techniczne pytanie, nad którym nikt się nie zastanawia , jakim autem ta pani jeździ, że te dwie osoby się zmieściły.
„Ze stężałych twarzy policjantów nie da się nic wyczytać”
Nikogo nie bronię, ale tak po ludzku żal mi tych chłopaków.
czy oni maja jakiś wybór ?
kilka dni temu w GW czytalem wypowiedź internauty który byl na proteście w sprawie obrony SN.
Zwraca się do policjanta : czy wiesz , że za to co robicie , zapłacicie kiedyś ?
-Tak, wiem, pada odpowiedź.
Mam nadzieję, że chociaż na wyborach ludzie opowiedzą się przeciw bezprawiu rządzących.
Tylko małą nadzieję.
„Suwerena” bardziej interesują ceny skupu produktów rolnych, jeżeli są małe to potrafi wygwizdać premiera. Podstawy demokracji, podstawy praworządności ludu nie interesują.
Niestety dla zagranicy to Polska pokaże figę UE, w końcu to Polacy wybrali te władze i mocno im (tym władzom) jak wskazują sondaże kibicują. Niestety nie zanosi się na to by Polacy pokazali im figę. Nie jestem zwolennikiem pisania po publicznych ścianach, na razie mamy inne możliwości wyartykułowania swojego sprzeciwu. A biografia Gombrowicza pani Klementyny genialna.
@andrzej
proszę przeczytać rozmowę z samą KS dla OKOPress. Odpowiada tam na pańską wątpliwość.
Popieram Panią Suchanow i to prawda że PIS to nie Polska , a przynajmniej nie cała Polska, ba nawet nie większość.. Pis to tak naprawdę tylko polski hipokryta zamknięty w swym strachu i swych kompleksach.
w sprawie tego kto jest Polską popełniłem kiedyś tekst :
„…To ja jestem Polska….
Wstaje o 6 rano do pracy nie rzadko na ponad 12 godzin,.. marznę na przystankach ,.. gdy wracam wieczorem dzieci już często śpią,…urlop,.. nie pamiętam.
Zarabiam mało, tyle co na rachunki ale to Ja jestem Polska, bo to ja żyje po to by płacić podatki, a nie głaskać kota i żreć owoce morza za cudzą kasę.
Czy przepracowałeś choć jeden dzień swego życia uczciwie,…znasz takie słowo „uczciwie”.
Jestem zmęczony Twoim krzykiem i chamstwem, Twoja prowincjonalność ideologiczna mnie wprost boli, ale nie pozwolę krzykiem czy tupaniem zawłaszczyć Ci mojego Państwa.
Bo to Ja jestem Polska stojąc na zimnie jako drugi sort Obywatela tak jak w Oświęcimiu na apelu stali Ci, których inni mieli za podludzi.
Stoję tam bo chce , bo to mój Kraj, moje Państwo,.. Ty masz tylko większość w Sejmie a zdaje Ci się żeś Piłsudzki ,..aż mnie korci by odpowiedzieć Ci jego słowami z „Pierwszej Brygady”, tymi a propos psa…
…”
villk308488492
całość
h ttps://villk308488492.wordpress.com/2016/01/16/to-ja-jestem-polska/
boje się , całkiem poważnie się boje, że czas pokojowych demonstracji się już kończy…
Martwie sie o tę panią. Ona i jej podobne osoby są dziś sola tej ziemi i szkoda byłoby je utracić. Jak zwykle – swiata to kompletnie nie obchodzi, Ciemny Lud jeszcze klaszcze, a lochy sejmowe przy korytach obrazają uczciwych ludzi rynsztokowymi obelgami
Policja ostatnio nie ma czasu ścigać przestępców, np. kiboli handlujących narkotykami (prawdziwych patriotów, Rydzyk się buduje na ich widok), bo trzeba ścigać panią Klementynę Suchanow albo pana Suszka – wspaniałych ludzi.
Tu nie chodzi o abstrakcje prawne. Za rok dwa wszystkich nas wezmą za mordę i z pieśnią na ustach popędzą na Wschód. Polacy chyba genetycznie są niezdolni do utrzymania niepodległości. Może dlatego, że to nigdy nie był naród, mimo gromkich okrzyków: powstania też tak wyglądały, że nieliczna mniejszość walczyła, a reszta kombinowała, żeby na tym zarobić, a przynajmniej nie stracić.
Ja jestem głęboko zaniepokojony metodami zmian. Zmiany są potrzebne ale metody stosowane przez pis są tragiczne.
@andrzej52:
> Nikogo nie bronię, ale tak po ludzku żal mi tych chłopaków.
czy oni maja jakiś wybór ?
O, to to!
Też bym nie krytykował przesadnie policjantów. Nie wiadomo, jakie mają poglądy na sprawę, a są tylko ludźmi i styl ich pracy będzie zależał od tego, jak się do nich będzie podchodziło. Traktowani jako wrogowie takim traktowaniem się odwzajemnią.
Brudnoiowcy mają problem.Esbekow nie pokazywano śwatu a obecnych widzi cały świat i będą ich twarze pokazywane przez lata.Jak to się odbije na ich rodzinach ,łatwo się domyśleć.Ale rozliczeń nie będzie.Bo do dziś tzw opozycja nie postawila zarzutu wobec pana Szyszki za łamanie prawa .O tym ,że niszczenie Puszczy było w brew prawu wypowiedziała się UE.Pan Joachim ,współczuję mu ,bo dobre serce ma,może mieć problem jak świat będzie oglądał setki kobiet prowadzonych w kajdankach.Brać przykład z tamtych lat .OD razu wsadzali do suk.I o ludziach ani widu ani słychu.Podobnie jak w Sojuzie bywało.
Panie Redaktorze, przychylam się do zdania Andrzej52 i PAK4. Podczas ubiegłorocznych manifestacji zdarzało mi się wdawać w pogaduchy z pilnującymi porządku policjantami i odnoszę wrażenie, że część z nich jest po naszej stronie (bo żaden nie powiedział tego wprost). Oczywiście można spytać, czyż moralnym obowiązkiem takiego policjanta nie jest zdjęcie munduru i zwolnienie się z pracy, nawet jeśli ma bezrobotną żonę, chorą matkę i trójkę maluchów na utrzymaniu? Ale to jest szersza kwestia, nad którą chyba od zarania gatunku Homo sapiens pochylali się już dużo mądrzejsi niż ja.
„malowanie murów tego Parlamentu jest niszczeniem własności (w tym przypadku społecznej) i powinno być ukarane”- tak pisze Andrzej52. Tysiące bazgrołów namalowano na murach w całej Polsce, wiele z nich zawiera treści wulgarne, antysemickie, rasistowskie. Czy z równą gorliwością policja/prawo ściga i karze ich autorów? Czy aby na pewno w całej tej sprawie chodzi o malowanie na murze sejmowym? Hasła walki z chuligaństwem tak kiedyś pięknie uzasadniały godzinę policyjną… Jak pisał poeta: „Nie czas żałować róż, gdy płona lasy”. Jeśli 52 to twój rocznik Andrzeju52, to masz przecież za sobą podobne doświadczenia i musisz wiedzieć, że wszystko zmierza w tym kierunku (za media zabiorą się w następnej kolejności), iż mur, wykrzyczane hasło pozostaną nam jedynym sposobem na wyrażenie swojej opinii. Już teraz przestrzeni na wolne słowo coraz mniej.
@andrzej52:
> Nikogo nie bronię, ale tak po ludzku żal mi tych chłopaków.
czy oni maja jakiś wybór ?
Mają. Zawsze jest wybór. I nie ma takiej sytuacji, aby nie móc zachować się przyzwoicie. Jak mawiał prof. W. Bartoszewski: „Warto być przyzwoitym”
Niskie ukłony dla Pani Suchanow. Chodzenie na protesty i aktywność ma sens. Jeśli ktoś chce choć trochę zadziałać, to proponuję zapisać się do sympatyków KOD lub/i Obywateli RP. Operacja jest prosta i zabiera w sieci niecałe 5minut a może pomóc duchowo i finansowo najbardziej aktywnej części Obywateli walczących o nasze prawa i przyszłośc naszych dzieci:
https://obywatelerp.org
Proszę pamiętać, że ta władza nie ma żadnej idei. Napędza ją resentyment, poniżanie ludzi i łamanie zasad, co podnieca pewną część jej zwolenników. Z czasem będzie zmuszona do używania coraz więcej siły – dynamika procesów jest nieubłagana. Reaguje tylko na masowy sprzeciw. Niestety, Kościół dzielnie milczy – musimy radzić sobie bez największej instytucji etycznej tego kraju. Mam nadzieję, że sobie poradzimy.
W „normalnych czasach” taki sposób manifestowania swojego niezadowolenia może mógłby być nieakceptowalny, ale dzisiaj jest jak najbardziej uzasadniony. Chylę czoła przed Panią Suchanow za jej odwagę cywilną.
Na razie to raczej Unia Europejska pokazuje figę Polakom.
@andrzej52
policjanci zawsze będą się tłumaczyć jak żołnierze niemieccy, tzn. że oni tylko wykonywali rozkazy, że oni nie chcieli ale musieli, ze zeszmacili się dla rodziny itd itp.. Czy to ich jakoś tłumaczy i rozgrzesza? Oczywiście nie. Każdy kat na utrzymaniu państwa/rządu zawsze ma wzruszające dylematy moralne, które z punktu widzenia jego ofiar są bez sensu. Praca w policji nie jest obowiązkowa i można z niej zrezygnować. Tak mi się jakoś zdaje, że Polacy zawsze mieli więcej zrozumienia dla kata, niż dla ofiary.
@obserwatoriumpolityczne.pl
Nie można w ogóle porówniwać SS z policjantami w Polsce 2018. Nikt nie był zmuszony w SS zamordować Rosjaninów, Polaków i Zydów.
Policjanci zaczynali swoją pracę kiedy była jeszcze demokracja w Polsce.
Sa dobrzy policjanci a zli w każdym kraju. Jeśli jest w Polsce 30% PiSiorów, wtedy w policji też jest 30% ludzi głupi albo zli albo i i. Nie można potępiać policjantów jaka grupa, tylko każdy przypadek analyzować pojedyncze. Bo inaczej przepychajmy ich do prawicowego środowiska.
„ale Polską są dziś obywatelscy aktywiści tacy jak Klementyna Suchanow.”
Zawsze tak było. W latach 70-tych to też była garstka. PiS-owcy wiedzą, że suweren nie ruszy się dopóki kasa się zgadza. Sądy, praworządnoć go nie obchodzą, a może nawet ma satysfakcję, że PiS chce się wziąć za „komunistów i złodziei” co by to nie znaczyło.
Nie czas żałować róż, gdy płoną lasy
PAK4
20 lipca o godz. 11:28
@andrzej52:
> Nikogo nie bronię, ale tak po ludzku żal mi tych chłopaków.
czy oni maja jakiś wybór ?
Tak, tak. Chłopcy wykonują tylko rozkazy. Skądś znam tę piosenkę. Niedługo, być może, rozkazy będą musieli wykonywać sędziowie.
Policjanci czy sędziowie to nie przedstawiciele zwykłych zawodów , jak piekarz czy hydraulik, obowiązują ich szczególne wymagania, składają w związku z tym uroczyste, jasne, przewidziane prawem deklaracje.
„Ja, obywatel Rzeczypospolitej Polskiej, świadom podejmowanych obowiązków policjanta, ślubuję: służyć wiernie Narodowi, chronić ustanowiony Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej porządek prawny, strzec bezpieczeństwa Państwa i jego obywateli, nawet z narażeniem życia. Wykonując powierzone mi zadania, ślubuję pilnie przestrzegać prawa, dochować wierności konstytucyjnym organom Rzeczypospolitej Polskiej, przestrzegać dyscypliny służbowej oraz wykonywać rozkazy i polecenia przełożonych. Ślubuję strzec tajemnic związanych ze służbą, honoru, godności i dobrego imienia służby oraz przestrzegać zasad etyki zawodowej.”
„Ślubuję uroczyście jako sędzia sądu powszechnego służyć wiernie Rzeczypospolitej Polskiej, stać na straży prawa, obowiązki sędziego wypełniać sumiennie, sprawiedliwość wymierzać zgodnie z przepisami prawa, bezstronnie według mego sumienia, dochować tajemnicy państwowej i służbowej, a w postępowaniu kierować się zasadami godności i uczciwości.”
Szanowni blogerzy, jeśli w Was jest odrobina przyzwoitości i zrozumienia dla postawy pani Klementyny Suchanow to niech nikt z Was nie dokonuje oceny postępku tej szacownej kobiety. Dla mnie jest odważną, bezkompromisową kobietą walczącą o państwo prawa, o wolność obywateli Naszej Ojczyzny, która jest zagrożona. Chodzę na protesty i mam najwyższy szacunek, jakim człowiek może obdarzyć drugich ludzi, którzy tam przychodzą i organizują się dla dobra wspólnego. Oni naprawdę kochają swój kraj, bronią zdobytej dla wszystkich Polek i Polaków wolności, którą wywalczyli bezkompromisowi bohaterowie opozycji demokratycznej lat 1980-1989, okupując to wieloletnim więzieniem, dla przypomnienia to: Lech Wałęsa, Bogdan Borusewicz, Władysław Frasyniuk, Jacek Kuroń, Adam Michnik, Stefan Niesiołowski, Bronisław Geremek, Andrzej Celiński, Jan Lityński, Bronisław Komorowski, państwo Wujcowie oraz inni wspaniali bohaterowie „Solidarności”. Stawiam pytanie wielu ludziom, kochającym miękki fotel i wygodne życie, czy bez poświęcenia wyżej wymienionych ludzi mielibyśmy Suwerenną i Demokratyczną Polskę, czy otrzymalibyśmy miliardy złotych na własny rozwój gospodarczy od Unii Europejskiej, czy sojusznicy z NATO chcieliby bronić Polski przed zagrożeniem ze wschodu – odpowiedzi nie oczekuję w zasadzie od nikogo, jedynie proszę tych przyzwoitych blogerów, aby każdy we własnym sumieniu odpowiedział sobie, czy byłoby to możliwe.
To jest czas ludzi odważnych i taką kobietą jest bezwzględnie pani Klementyna Suchanow. Szanowni panowie to jest piękna i mądra Polka, której należy się szacunek i zrozumienie dla jej czynu, bo ma w sobie więcej odwagi, aniżeli wielu z nas mężczyzn, którzy noszą spodnie „wycieruchy” i mają rozdęte EGO.
Pozdrawiam panią bardzo serdecznie pani Klementyno, jest pani super odważną dziewczyną i trzymam kciuki, aby żli ludzie nie zrobili pani krzywdy
@andrzej52 20 lipca o godz. 6:26
„Nikogo nie bronię, ale tak po ludzku żal mi tych chłopaków (policjantów, rs). Czy oni maja jakiś wybór ?”
Rany boskie, kpisz sobie chyba. Oczywiście, że mają wybór. Wybrali pójście na łatwiznę.
@PAK4
Po prostu staram się traktować drugiego człowieka tak, jak sam chciałbym być traktowany.
Redaktor.
czytalem wywiad, ale również czytałem wczoraj wypowiedź p.Klementyny.
Brzmiała tak : „mam sprej w kieszeni, ściana taka piękna, więc jedziemy”
Odnoszę wrażenie, że p.Klementyna dobrze bawiła się.
Więcej:http://wroclaw.wyborcza.pl/wroclaw/7,35771,23694127,pomyslalam-mam-sprej-sciana-taka-piekna-jedziemy-rozmowa.html
Moim skromnym zdaniem, nie sejm powinien być miejscem demonstracji, a dom Kaczyńskiego.
W sejmie są marionetki, należy protestować w miejscu przebywania zła.
Gdyby zamknąć go w areszcie domowym, polegającym na trwającym dzień i noc proteście wokół domu, ten tchórz albo odszedł by ze strachu do brata, albo doprowadził do upadku rządu.
Mam nadzieję, że Kaczyński skończy jak pewien rumuński dyktator. Razem z kotem.
@alababa
57
Ale doskonale pamiętam tamte czasy i widzę powrót do nich.
Niestety, ale suwerenowi marzy sie powrót do PRL-u.
Suweren się obudzi, jak micha będzie pusta.
Trzeba wygrać wybory do sejmu i senatu, a nie wypisywać na ścianach wezwania do sądu ostatecznego. Bo niby jak ma wyglądać ten „sąd ostateczny” według tej pani ?
Tak jak w wypadku wielu bohaterów Pisowskie szambo zrobi wszystko żeby zdyskredytować Klementynę. Taki Kamiński już pewnie jej podrzucił narkotyki a Wąsik sfabrykował że dziadek był w Wermachcie. Z drugiej strony banda ”pożytecznych idiotów” typ Jacek Gądek czy Dominika Wielowieyska będzie przywoływać opozycje do kulturalnej dyskusji za biurkiem. Wprawdzie to zupełnie nierealne ale powinny zostać wprowadzone wizy w EU dla Polaków żeby im się oczy otworzyły jaka to mafia nimi rządzi.
W Norymberdze też wszyscy oskarżenie jedynie wykonywali rozkazy. Gdyby nie opłacało się wykonywać rozkazów, to by ich nie wykonywano.
Naród nasz jak lawa …
W międzyczasie sejm uchwalił obniżkę ZUS dla wybranych, ale teraz pracują nad podwyżka dla pozostałych prowadzących działalność. Czym poprzednia obniżkę odbija sobie z nawiązką.
Czytałem, że rząd chce wprowadzić podatek od przeniesienia do innego kraju, inaczej podatek od emigracji.
Tego w PRL-u nawet nie wymyślili.
gotkowal i zbig. Takie ślubowania ( z powołaniem się na pomoc boga) składali także byli i obecni posłowie, senatorzy i prezydenci, do dziś czerpiący kokosy z tytułu swojej „walki” o wolną i sprawiedliwą Polskę ( dziś zwą się ” elitą”) a miliony osób wspierających ich finansowo i duchowo, żyją teraz skromnie i nawet nie mają jak protestować.
@woytek
to aluzja biblijna na użytek obozu obecnej władzy ostentacyjnie obnoszącej się z religijnością, co nie przeszkadza jej żyrować praktyk autorytarnych.
@andrzej52
problem polega na tym, że to jest dziś atrapa Sejmu, a nie sanktuarium demokracji.
Nareszcie PiS dopiął „reformę” sądownictwa. Minęło prawie 3 lata od wyborów, a ja ciągle i nieustannie odbierałem wiadomości z frontu walki PiS vs PO. Ale to PiS dyktował zasady kolejnych potyczek, a PO i jakaś tam jeszcze opozycja biegała za tą „marchewką” jak ten osiołek z bajki dla dzieci. Całe szczęście, że marchewka zniknie i wreszcie dowiemy się dlaczego PO chce wygrać z PiS. Przypominam, po trzech latach nieustannej nawalanki o sądownictwo. Osobiście jestem tak wściekły na PO, że nawet się ucieszę, jak zacznie im się Żebro dobierać do d..y, a sądy zasądzać wedle życzeń gnoma z Żoliborza. Tak, jesteśmy (liczba mnoga jak najbardziej uzasadniona) wkur…ni na tych ci..li z PO, którym jakoś nie przeszkadzała deforma szkolnictwa i nicnierobienie ze służbą zdrowia. W kwestiach pracowniczych słuchano doradców typu Bochniarz i teraz można nawet swobodnie zwalniać z roboty przywódców związkowych. Aaa, powiecie, przecież teraz rządzi PiS. Prawda, ale po co to mają zmieć, skoro jest dobrze.
Powiem wam coś moi mili. PiS przegra wybory, gdy na Polskę spadnie jakoś kryzys ekonomiczny i bezrobocie wróci do dwucyfrowego, a Polaków zaczną grzecznie wypraszać z krajów dotąd życzliwych emigrantom zarobkowym. I nie pomogą żadne krzyki i lamenty. Chyba że ….. Ale to raczej niemożliwe, żeby……
Trybunał Stanu dla:
Dude, Szydło, Morawieckiego vel krzywoustego, Kuchcińskiego, Karczewskiego, Ziobry, Macierewicza i reszty PiSowskiej nomenklatury…
Kaczynski – płatne wczasy u szarytek bosych…
A gdzie tu odwaga? Nabazgrać coś na murze i zostać zatrzymanym przez policję. Setki graficiarzy przez to przechodziło. Poza tym czemu ma służyć ta agresją i wulgarne słownictwo? To kolejny element walki plemiennej? Moja racja najnowsza? Dobrze mentalność Polaków zdiagnozował JACEK ŻAKOWSKI:
„Polacy nigdy nie nauczyli się takiej elementarnej kultury demokratycznej, która polega na tym, że ludzie ze sobą rozmawiają i w ten sposób zmniejszają nieprzyjemne doznania odmienności. Tego trzeba się nauczyć, to z przyrody ani ewolucji nie wynika. To jest czynnik kulturowy. W starszych demokracjach ludzie się tego uczą w przedszkolu, szkole. Poświęca się czas na kulturę rozmowy. W Polsce nie ma na to czasu.”. Jakie to celne i mądre. Ale kto by słuchał autorytetów?
I dodam jeszcze jedną wypowiedź na temat agresji politycznej, również Redaktora Żakowskiego: „to są takie zwierzęce instynkty, które w nas są. Dochodzi do tego cierpienie, które narasta w czasie kryzysu, bez wizji poprawy i brak umiejętności rozmowy.”
andrzej52
20 lipca o godz. 21:50
Coraz bardziej widoczne łamanie i manipulowanie prawem przez rządzących powoduje odpowiednią reakcje rządzonych którzy tez prawem przestają sie przejmować i starają się jak mogą poruszyć „suwerena” w sprzeciwie wobec władzy. Ta spirala się nakręca i niestety grozi rozruchami z rozlewem krwi włącznie. Rozruchy maja to do siebie że zazwyczaj są wykorzystywane i licho wie czy korzystnie dla Polaków. Zobacz jak na Ukrainie Amerykanie wykorzystali Majdan i jak zyskali na tych rozruchach Ukraińcy. Trzeba bardzo uważać by demonstracje były skuteczne w budzeniu ogłupiałych propaganda partyjna ludzi, ale by nie dały pola do manipulacji politykom z zewnątrz lub cwaniakom rodzimym. Trzeba by rosła liczba ludzi widzących zagrożenie władzą Kaczyńskiego bo będzie wtedy miał kosmiczny problem z zmanipulowaniem wyborów. Jak będzie miał za mało ludzi chętnych do wykonywania jego rozkazów to już po nim i po PiS.
andrzej52
20 lipca o godz. 21:50
„Mam nadzieję, że Kaczyński skończy jak pewien rumuński dyktator. Razem z kotem.”
Protestuje!!!! Kot niczemu nie winien!!!
lecher
21 lipca o godz. 10:01
Fajne ślubowanko mają też prokuratorzy. Ale przecie to tylko słowa, bez żadnego znaczenia. A tu na karku dzieci, raty, kredyty i na fejsie trzeba pokazać jakieś fotki z wakacji. I jeszcze pilny remont łazienki.
@lecher,
nikt, powtarzam nikt z dotychczasowych rządów i partii, które te rządy tworzyły oraz posłów, senatorów nie robił takiej „haniebnej rozpierduchy” w państwie polskim, jakiej dopuszcza się rząd PiS. Dotychczasowi Prezydenci RP zachowywali się godnie.
Ta pomoc finansowa, która był z pana/pani strony przekazywana to rozumiem, że mowa o podatkach, które na potrzeby państwa polskiego przekazuje każdy obywatel Polski do tego zobowiązany. Moje przesłanie, PiS stoi już za rogiem i życzę, aby pani/pan załapał(a) się na ten obiecany dobrobyt i aby zaliczyli panią/pana do swojej elity.
@troll
nie zgadzam się. Rozmowa dla samej rozmowy bywa wartością, ale nie w polityce. Rozmowa w polityce musi być o czymś do rozwiązania i zmierzać do roboczego zdrowego kompromisu. Taka rozmowa dzisiaj jest w polskiej polityce niepotrzebna, a czasem nawet szkodliwa, bo legitymizuje demontaż demokracji konstytucyjnej.
@BWTB
no dobrze, jest pan tak wkurzony, że poparłby pan zamordyzm w odniesieniu do PO, ale jaką ma pan pewność, że zamordyzm skończy się na PO? Dlatego w interesie wszystkich sił nie-pisowskich leży jak najdalej idąca współpraca, a nie wzajemne wyrzynanie się.
Adam Szostkiewicz 21 lipca o godz. 20:49
Ależ zgoda Panie Szostkiewicz, zgoda, trzeba zewrzeć szeregi i pokonać hydrę pisowską. Schetynie się jednak wydaje, że jak jest szefem największej partii opozycyjnej, to może małym dyktować wszystko. Jak Pan sobie wyobraża koalicję, w której np. część domaga się np. legalizacji marihuany, inni małżeństw jednopłciowych, a jeszcze inni chcą zakazać aborcji „eugenicznej”? Tego się z oczywistych powodów pogodzić nie da. O tym wie Kaczyński i dlatego będzie wygrywał kolejne wybory do parlamentu. Może przerżnąć te prezydenckie, ale druga strona musi postawić na kogoś, kogo zaakceptują wszyscy inni od PiS. Jest ktoś taki, ale zdaje się, że ma zupełnie inny pomysł na siebie. Myślę oczywiście o Biedroniu, który był zszokowany posłankami PO, które w Słupsku wyśmiewały feministki.
Jak na razie opozycja straciła 3 lata i nie zanosi się na to, że w końcu się otrząśnie z polityków, którzy dawno powinni być w PiS.
W południe rozmawiałem z siostrą, która skarżyła się na służbę zdrowia, ponieważ jej szwagierka czekała w szpitalnej izbie przyjęć 8 godzin z atakiem kamienicy nerkowej. Musiałem wysłuchać długiej tyrady o bezduszności pracujący tam lekarzy. Zapytałem żartem, czy nie byłoby dobrze zrobić takiej „reformy” w służbie zdrowia, jaką przeprowadzono w sądach. Trzeba by zacząć oczywiści od bilbordów, na których pokaże się np. lekarzy „mordujących” Ziobrę seniora i tych, co to bez koperty palcem nie kiwną. Siostra nie skumała o co mi chodzi, więc na wszelki wypadek nic mi nie odpowiedziała.
Jest pięknie, a będzie jeszcze fajniej. Obym tego nie doczekał.
Miejscem właściwym do pisania po murach są biura poselskie PiS, siedziba na Nowogrodzkiej, czy dom Kaczyńskiego.
Ewentualnie pałace Rydzyka.
Nareszcie ktoś to zrozumiał i stosuje :https://wiadomosci.onet.pl/tylko-w-onecie/ataki-na-biura-politykow-pis-senator-andrzej-mioduszewski-komentuje-artykul/nd8sbg9
@Kalina
Kot też jest winien, w zastępstwie żony.
@ThomasZNiemiec
nawet jeśli są lepsi i gorsi policjanci, to policja zawsze zrobi to, co jej rozkaże dyktator (polityczni zamordyści). Jeśli dostanie rozkaz strzelania do tłumu za dodatkowe 100PLN premii, to będzie strzelała. A potem będą tłumaczenia, że rozkaz był, ale go nie było, że ktoś go wydał, ale nie wiadomo kto i po 150 latach sprawa zostanie umorzona, ale życia zabitym demonstrantom to i tak nie przywróci. Wszystkie służby takie jak policja, SS, Gestapo itp zawsze robią to, co każe dyktatura, bo te służby to taka – mówiąc w przenośni – bezmyślna pała w rękach dyktatury. Jedynym wyjątkiem może być tylko zwykłe wojsko.
@andrzej52 Przypominasz mi pewnego dziarskiego emeryta, który w latach 80-tych zeszłego wieku złapał za rękę mojego kolegę rozlepiającego w tramwaju plakaty Solidarności. Starszy pan narobił rwetesu i w efekcie w tramwaju pojawił się patrol MO, a kolega trafił na dołek. Z relacji mojego kolegi wynikało, że starszy pan nie bronił komunizmu, tylko sprzeciwiał się chuliganerii, która zaśmieca schludne socjalistyczne tramwaje.
Taka wątpliwość chodzi mi po głowie.
Czy ci najbardziej agresywni policjanci bez dystynkcji i legitymacji, to nie byli przypadkiem przebierańcy z OT Macierewicza ?
Jest wszystko możliwe, bo jeśli zwiozą prewencję z całego kraju, to jeden drugiego nie zna.
Niedawno , przed jedną z ostatnich miesiączek śląscy policjanci postawili się i poszli na chorobowe, żeby nie jechać.
@BWTB
jak łatwo osądzać opozycję, nie będąc w jej położeniu pod rządami ,,zjednoczonej prawicy”. Te prawie trzy lata nie były bynajmniej zmarnowane, ani przez opozycję, ani przez obywateli, którzy obecnej władzy nie uważają za ,,dobrą”, tylko za złą i destrukcyjną zmianę. Przecież każdy kto chce widzieć, widzi, jak obecna władza traktuje legalną, demokratycznie wybraną opozycję w parlamencie i poza nim. To są rzeczy bez precedensu po 1989 r. Nie jest łatwo wypracować w takiej sytuacji efektywną formę działania. Obecna władza idzie na całość, ignoruje argumenty i protesty, de facto odmawia jakiegokolwiek kompromisu, stąd generalne oceny takie jak zmarnowali, nic nie robią, są oderwane do rzeczywistości politycznej ufundowanej przez polski erdoganizm.
@BWTB:
Jak dla mnie przeciwko PiSowi powinny wystartować dwa bloki: lewicowy z Razem i SLD, oraz konserwatywny z PO. Gdzie by przypisała się Nowoczesna — nie wchodzę. Prawicy, w sensie narodowców, wolałbym nigdzie nie włączać.
Jeden blok dla wszystkich jest nie tylko trudny, ale i wątpię w jego praktyczność. Mam wrażenie, że składową rozpychania się tego antydemokratycznego alt-rightu, którego odłamem w Polsce jest PiS — choć i Kukiz — jest wpychanie do jednego worka lewicy i demokratycznej prawicy. I jeszcze pakowanie tego wszystkiego w paczusię z etykietką „elity”. Demokratom od tego poparcia nie przybywa, a alt-right ma tylko większego chłopca do bicia, na którym bardzo dobrze sprawdzają się różne strategie dyskusyjno-propagandowe, wykorzystujące podział my-oni.
Adam Szostkiewicz
22 lipca o godz. 13:35
Niestety, partykularyzmy rozsadzają opozycję. Szczególnie widać to po lewej stronie. Dla pań Nowackiej, Zawiszy, panów Zandberga czy Biedronia, środowiska Krytyki Politycznej – większym wrogiem są liberałowie niż pis.
W obecnej sytuacji, lewica pryncypialnie przedkładając swój program, nad porozumienie skutkujące odsunięciem od władzy nihilistycznej szajki, zachowuje się jak grupka lokatorów, która w trakcie pożaru domu, zamiast gasić, zastanawia się, na jaki kolor pomalować korytarzyk przy toaletach.
Działania opozycyjne pani Suchanow -OK, ma do tego prawo, a ja dodam że ma rację.
Bazgranie po murze sejmu – prostacki, żenujący wygłup!