Siła fatalna
Bardzo lubię Amerykę, ale z tą ich „gun culture” nie daję rady. Właśnie w Teksasie od kul z broni maszynowej zginęło 19 dzieci i dwie nauczycielki. Niewiele brakuje do pobicia tragicznego rekordu sprzed 20 lat, kiedy morderca z zimną krwią uśmiercił 20 dzieci w innej szkole podstawowej w innym stanie. Za każdym razem Amerykanie są w szoku, przez Stany przetacza się fala współczucia i oburzenia, a potem wszystko wraca do morderczej normy.
Bo tak chce konstytucja. Bo to część tożsamości prawicy republikańskiej. Bo musimy być gotowi na inwazję zewnętrzną. Na razie jednak inwazja atakuje od wewnątrz. Amerykanie zabijają Amerykanów. Poprawka pozwalająca każdemu obywatelowi posiadać i nosić broń pochodzi z 1791 r. A przecież od tamtego czasu wszystko się zmieniło. Ameryce nie grozi Imperium Brytyjskie, królestwo Francji ani Indianie, strzelby i pistolety wiszą w muzeach.
Za to kraj pokryty jest siecią sklepów, gdzie z łatwością każdy chętny może sobie kupić arsenał broni, o jakiej nikomu się nie śniło pod koniec XVIII w. Dawne milicje ustąpiły pola szerzycielom teorii spiskowych, na których zawołanie „patrioci” gotowi są szturmować sanktuarium amerykańskiej demokracji. Obywatele paradują z rewolwerami w kaburach u pasa. Nie mają problemu z niespokojnymi spojrzeniami innych ludzi: zacznie strzelać na chybił trafił?
Poprawka jest nie do ruszenia. Jej obrońcy mają gotowy zestaw argumentów wytaczanych po każdej kolejnej tragedii (w tym roku już 27). Że domaganie się reformy to „upolitycznianie”, że broń to symbol wolności osobistej, że ofiary to nie wina systemu, tylko zbrodnia indywiduów, że jest ich niewiele, a państwo musi przestrzegać własnej konstytucji.
A może jest przeciwnie? Może miliony sztuk potężnej szybkostrzelnej broni w rękach prywatnych obywateli to raczej zagrożenie dla wolności innych? Może taki stan rzeczy zachęca do przemocy zamiast do demokratycznej debaty? Może zamiast bronić przed tyranią, ułatwia jej wprowadzenie? Zamiast bronić przed bandytami, pomaga im uzbroić się po zęby i dalej napadać?
I tak wszelkie próby choćby utrudnienia powszechnego dostępu do broni są torpedowane przez lobby producentów i handlarzy broni. I przez polityków, którzy ich bronią, bo to im się opłaca w celach wyborczych.
Nie pomagają apele demokratycznych prezydentów Bidena czy Obamy, aby Kongres wreszcie znalazł wyjście z tej pułapki, jaką na społeczeństwo XXI w. zastawili prawodawcy ponad 200 lat temu. Wtedy poprawka miała sens, dziś jej skutki uboczne – dziesiątki ostrzałów w szkołach, na uniwersytetach, imprezach masowych – są katastrofą z punktu widzenia tej, znacznej, części społeczeństwa, która po prostu traci poczucie bezpieczeństwa, czuje się zagrożona przez współobywateli we własnym kraju.
Zmiany idą w przeciwnym kierunku: umacniania poczucia zagrożenia. Młodzież przechodzi szkolenia, jak się zachować w przypadku ataku szaleńca. Szkołom zaleca się zwiększenie liczby ochroniarzy. Ideałem dla nich byłoby sprzedanie broni każdemu nauczycielowi. W ten sposób intratny biznes się kręci, bezrobocie spada, orędownicy „kultury gunów” wygrywają w wyborach. Tylko co to obchodzi ofiary i ich rodziny? Ich świat wali się w gruzy. Prezydent Zełenski złożył Amerykanom kondolencje w związku z tragedią w Teksasie. Szczere, bo w jego kraju też giną dziś dzieci na froncie brudnej wojny Putina z Ukrainą. Świat ich bliskich też wali się w gruzy. Tylko że w Ukrainie dzieci mordują ruscy sołdaci, a w Ameryce młodzi Amerykanie.
Być może problem w Stanach jest nierozwiązywalny, bo wyrasta z konfliktu kulturowego i z systemu prawnego. Do zmiany systemu prawnego potrzeba konsensu w klasie politycznej i w społeczeństwie, a tego nie udaje się wypracować. Mimo że anachronizm drugiej poprawki jest oczywisty i przynosi fatalne skutki niemal codziennie. Zdrowy konserwatyzm nie polega na tym, by bronić tego, co jest nie do obrony, ale zmieniać to, co wymaga zmiany.
Komentarze
Nie ma wolnosci absolutnej, Najpierw trzeba dojrzec do wolnosci jednostki,aby nie robic rzeczy szkodliwych i bezsensownych. O tym napisalem. Wolnosc też polega na odpowiedzialnosci, Ludzie niedojrzali sprzyjają zniewoleniu przez panstwo, organizacje, sekty, koscioły, itp.Wciąz wybieraja te same kreatury do wladzy, ktore zawiodly 30 razy w Polsce.Po co wiec demokracja przedstawicielska ( w praktyce ludowa ), ktora nie przynosi pozytywnych rozwiazan? Historycznie demokracja dotyczyla obywateli o wyzszym statusie spolecznym. I to mialo jakis sens. Demokracja dla wszystkich, zawodzi, powoduje chaos prawny i degrengolade panstwa. Jak moze decydować osprawach publicznych osoba, ktora nie potrafi racjonalnie pokierować swoim zyciem?Narasta wiec zgubny dla narodu elektorat socjalny.
Kultura maczyzmu. Jakos nie slychac, zeby podobne jatki urzadzaly kobiety. One sa co najwyzej ofiarami. Co prawda, dziwne, ze tak jest. Gdyby w Polsce bron byla powszechnie dostepna, z pewnoscia bym sie w nia zaopatrzyla. I czasem mialabym okazje i parcie, zeby jej uzyc
@gol
E tam. Jakoś zachodnie demokracje dają sobie z tym problemem radę od dawna, my dopiero od trzech dekad. Idzie całkiem nieźle na polu samorządowym, więc PiS niszczy samorządność. Na szczeblu krajowym manipuluje wyborami, wykorzystując propagandę i sztuczki prawne, bo demokracji nie lubi, choć lubi prostych i niewyedukowanych obywateli, póki na PiS głosują. Dylematy demokratyczne utrwalone demokracje rozwiązują dzięki rządom prawa. PiS ten system usiłuje zdemontować, by obywateli pozbawić prawnej ochrony ich swobód. Problemem nie jest demokracja, tylko brak zabezpieczeń przed jej niszczycielami lub brak woli politycznej rządzących do respektowania tych zabezpieczeń.
Mmo wielkiego szacunku dla demokracji amerykańskiej , twierdzę, że to kraj z największym procentem oszołomów .
corrected
A propos „siły fatalnej”…
Ordo iuris – „ultrareligijna sekta, przed którą przestrzegali biskupi, ma coraz większe wpływy w Polsce.(…) Przedstawia się jako katolicka i patriotyczna, ale jej założyciele uczestniczą w przedsięwzięciach wspieranych przez oligarchów Kremla. Organizacja TFP, która stoi za Ordo Iuris, w wielu krajach była nazywana sektą. Brazylijscy biskupi potępili ją już w latach 80… ”
„Działalnością Ordo Iuris interesuje się specjalne biuro przy belgijskim Ministerstwie Sprawiedliwości, które śledzi działalność sekt.
Firma Topos, od której Ordo Iuris wynajmowało biurowiec w Brukseli, w trybie natychmiastowym wypowiedziała w marcu umowę polskiemu konserwatywnemu instytutowi”.
To tylko przykłady … kremlowskiej agentury bezkarnie działajaej w Polsce od lat… realizujacej agendę putinowki…
Tak działa deemokratura w Polsce po zniszczeniu służb specjalnych i kontrwywiadu przez czolowgo agenta Antka…
Może to jest tak, że każdy naród ma swoje fobie: Amerykanie na punkcie dostępu do broni, Rosjanie na punkcie mocarstwowości, Polacy na punkcie niedowartościowania i malkontenctwa… Celny Pański cytat „Zdrowy konserwatyzm nie polega na tym, by bronić tego, co jest nie do obrony, ale zmieniać to, co wymaga zmiany. ” powinien dać do myślenia wszystkim tzw. prawicowcom którzy myślą że są konserwatystami, w rzeczywistości zaś można by ich nazwać – no właśnie jak?
I u nas jest pełno maniaków, którzy aż mają mokro w majtach by przenieść amerykańską ,,gun culture” nad Wisłę. Widać szukają remedium na słabnięcie swojskiej ,,sztacheta culture”.
Wiadomo ,,gdyby dzieci i nauczyciele mieli guny ze sobą to by w try miga zlikwidowali tego zwyrodnialca” a tak – winne lewactwo.
Ameryce nie grozi Imperium Brytyjskie, królestwo Francji, ani Indianie, strzelby i pistolety wiszą w muzeach.
Druga poprawka bywa interpretowana jako prawo do obrony przeciw tyranii państwa – state tyranny.
The strongest reason for the people to retain the right to keep and bear arms is, as a last resort, to protect themselves against tyranny in government.
To cytat niesłusznie przypisywany Jeffersonowi ale dający pole do interpretowania i obrony drugiej poprawki w tym duchu.
Chyba do tego odnoszą się słowa wpisu:
Może zamiast bronić przed tyranią ułatwia jej wprowadzenie?
Trzeba być ślepym, żeby tego nie widzieć. Szczególnie po inwazji kapitolu przez rozjuszony tłum zwolenników Trumpa.
Ciekawa statystyka: https://www.motherjones.com/politics/2012/12/mass-shootings-mother-jones-full-data/
Prawie 100% zbrodniarzy to mezczyzni. W zdecydowanej wiekszosci biali (kolumna P w tabelce).
Dla porownania w Szwajcarii wszyscy rezerwici(?) przechowuja bron wojskowa w domu. Ale o masowych morderstwach nic nie slyszalem.
Ciekawe czy inne spoleczenstwa niz USA tez maja problemy z masowymi mordercami.
PS. „Poprawka pozwalająca każdemu obywatelowi posiadać i nosić broń ,,,”
Ale juz istnieja ograniczenia, np. dla mlodziezy ponizej 18 r. czy wiezniow. Wiec tak „swiete” to prawo nie jest. Jak widac mozna je ograniczyc.
Łatwość nabycia broni w Stanach ma jeszcze inny fatalny skutek – ułatwia działalność gangom narkotykowym w Ameryce Łacińskiej. Gangi meksykańskie mają dzięki temu lepszą broń niż armia tego kraju. Jednocześnie rząd USA prowadzi wojnę z narcos. Trudno o większy absurd.
Amerykańskie masakry nie są przestrogą dla Kukiza i innych , którzy postulują ułatwienie dostępu do broni palnej w Polsce. Jak im się uda to i u nas będą ginąć dzieci w bezsensownych strzelaninach.
@mfizyk
To w kontekście tych tragedii zmiany kosmetyczne. Seryjny morderca w Teksasie mógł bez problemu kupić dwie sztuki broni półautomatycznej, w tym samym stanie osobom poniżej 21 lat nie wolno sprzedać piwa. To szaleństwo.
@slawczan
Tak, sama nazwa ,,culture’’ w tym kontekście brzmi jak z Orwella.
@handzia
Niestety, na to się zanosi, bo Kaczyński może dobić takiego targu z Kukizem w zamian za poparcie w jakiejś dla PiS ważnej sprawie.Dla ścisłości: w Polsce wszedł do obiegu termin ,,strzelanina’’ na oznaczenie ,,mass shooting’’. Tymczasem po polsku strzelanina to wymiana strzałów, a w przypadku tych rzezi być jej nie mogło, dzieci do mordercy nie strzelały, tylko padały martwe skoszone jego kulami. Wymiana ognia z policją, owszem podpada pod ,,strzelaninę’’, ale nie zawsze ma miejsce. Na pewno jednak nie można mówić o strzelaninie między mordercą a dziećmi.
Amerykański żołnierz chciał pobaraszkować z Polką, kiedy mąż zaprotestował, ów zuch złamał mu szczęke. Na szczęście nie miał broni więc użył tylko ręki
No i jak ludziom z takim temperamentem dać do ręki broń ?
Nieszczescie juz sie stalo i to po raz kolejny. Tymczasem w Huston szykuje sie spotkanie Trumpa z jakims stowarzyszeniem wielbicieli broni palnej. Zapewne zauwaza, ze morderca byl Latynosem z patologicznej rodziny, a jego dziadek mial wyrok za rozboj. Zas ofiary – zarowno dzieci jak i nauczycielki – to tez Latynosi.
…
Tu jest dobre (chyba) wytlumaczenie, jak system wyborczy „wymusza” irracionalnosc, wbrew wiekszosci
https://www.theatlantic.com/politics/archive/2022/05/senate-state-bias-filibuster-blocking-gun-control-legislation/638425/
pzdr S
Wszystkim podobają się amerykańskie filmy, muzyka, literatura i sztuka. Podziwiamy też architekturę i infrastrukturę.
To wszystko z daleka mnie się podoba, czy jednak mógłbym tam żyć, gdy w kraju ojczystym można czuć się wiele lepiej.
Właśnie słucham muzyki z filmu CHICAGO.
Catherine Zeta-Jones, Rene Zellweger i Richard Gere stworzyli znakomite kreacje aktorskie.
O polityce tym razem się nie wypowiadam, ostatecznie na wydarzenia w USA nie mam żadnego wpływu
Trzeba być ślepym, żeby tego nie widzieć.
Ma to tyle sensu, co mówienie, że trzeba być ślepym żeby nie widzieć że polski rząd wspiera Putina. Kto wspiera, a kto jest ślepy? A może nie trzeba być ślepym, tylko być prawicowym oszołomem i faszystą.
Konstytucja nie ma nic do tego. Jak trzeba będzie to się bardzo szybko okaże że „a well regulated Militia” to nie zwykły Joe Sixpack ze spluwą w domu, a zwłaszcza chory psychicznie. I pozbędą się tego tak szybko jak Roe vs Wade albo szybciej.
Problemem jest okupacja państwa przez prawicowych debili. Jak i w Polsce.
Trzeba być ślepym, żeby tego nie widzieć.
Ma to tyle sensu, co mówienie, że trzeba być ślepym żeby nie widzieć że polski rząd wspiera Putina. Kto wspiera, a kto jest ślepy? A może nie trzeba być ślepym, tylko być prawicowym oszołomem i faszystą.
Konstytucja nie ma nic do tego. Jak trzeba będzie to się bardzo szybko okaże że „a well regulated Militia” to nie zwykły Joe Sixpack ze spluwą w domu, a zwłaszcza chory psychicznie. I pozbędą się tego tak szybko jak Rove vs Wade albo szybciej.
Problemem jest okupacja przez prawicowych debili. Jak i w Polsce.
@gol:
” Demokracja dla wszystkich, zawodzi, powoduje chaos prawny i degrengolade panstwa. ”
Dziwnym trafem to właśnie państwa z powszechną zapewniaja obywatelom z reguły wyższy poziom zycia i mniejszą nierówność majątkową jak również ogólnie wyższy poziom zadowolenia z zycia niż państwa autorytarne i z ograniczoną demokracją.
Wszystkim zwolennikom powszechnego dostępu do broni polecam spróbowac poszukać:
-Ilu (np w ciągu ostatnich 20 lat) ludzi w USA zginęło lub odniosło ciężkie rany w wyniku postrzałów z legalnie kupionej broni
-Ile było przypadków powstrzymania niebezpiecznego bandyty przez zwykłego, niebędącego policjantem ani zawodowym ochroniarzem, obywatela wyposażonego w broń, szczególnie w broń automatyczna.
Odpowiedź na te 2 pytania pozwoli łatwo okreslić, czy powszechny dostęp do broni sprzyja, czy tez zagraża bezpieczeństwu.
@is
Ma pan wpływ, bo ona ma wpływ na pana, może pan nie chować głowy w piasek. W Polsce, w której wszystko kopiuje się z Ameryki, niekoniecznie sensownie, działa lobby na rzecz szerokiego dostępu do broni. Jako obywatel może pan publicznie przedstawiać swoje stanowisko i nie głosować na to lobby.
Miałam w szkole PW i najbardziej lubiłam strzelanie z kabekaesu. Byłam najlepsza w klasie, a nawet w szkole (wygrałam konkurs strzelecki). Gorzej mi szlo z różnymi rodzajami bandażowania w ramach udzielania pomocy sanitarnej.
Myślę, że ten rodzaj zajęć jest absolutnie niezbędny, choć na pewno nie nadąża za obecnym postępem szeroko rozumianych militariów. Z drugiej strony wojna w Ukrainie pokazuje , że w grę wchodzą także tradycyjne techniki, tyle że przy użyciu doskonalszej, czyli bardziej śmiercionośnej broni.
Pacyfistyczne mrzonki uważam za szkodliwe. Zgodnie z przysłowiem łacińskim
warto pamiętać o podstawowej zasadzie:: Si vis pacem, para bellum
@ red Szostkiewicz :
„… Kaczyński może dobić takiego targu z Kukizem w zamian za poparcie w jakiejś dla PiS ważnej sprawie….”
Kaczyński żadnego targu z Kukizem dobijać nie bedzie. Kukiz jako polityk(czyli jak sam mówił „szmata”) od początku był całkowicie zależny od Kaczyńskiego, ba- tylko jego wsparciu zawdzięcza to, że jest posłem. Nie wierzę w niezależność tego pana, jak dla mnie on od początku swej politycznej kariery chodził na pasku PiSu a teraz juz nawet przestał udawać jakakolwiek niezależność.
@izabella
Trzeba być ślepym, żeby tego nie widzieć.
A może nie ,trzeba być ślepym, tylko być prawicowym oszołomem i faszystą.
Nie widzieć bo się jest prawicowym oszołomem i faszystą? Trochę gubię się w twoim wywodzie, bo z dalszego ciągu wnioskuję, że uważasz ich za całkiem świadomych tego, co niesie łatwy dostęp do broni i jak mogą to wykorzystać dla siebie. I w tym się z tobą zgadzam. Jednak zwykłych ludzi nieświadomych niebezpieczeństwa też pewnie nie brakuje.
Nie zgadzam się, że Konstytucja nie ma nic do tego. Wyobraźmy sobie ponowną próbę odrzucenia wyniku wyborów tylko tym razem lepiej zaplanowaną, z przywództwem i rozdaniem broni. Druga poprawka takiemu scenariuszowi sprzyja.
@mwas
Polacy mają jedną obsesję – wiara katolicka. I z tego wynikają wszystkie inne problemy.
@niunia
Ale dziś władzę nad nami Polakami mają ludzie, którzy tę ,,obsesję” wykorzystują cynicznie i bezwstydnie do zachowania władzy, a biskupi ten cynizm żyrują i stają się podporą ideologiczną najgorszego od upadku PRL rządu. Tu cyniczna gra wiarą miesza się z obsesją smoleńską i antyeuropejską. Mimo wojny i poprawy notowań Polski pisowskiej z wojną związanej ten kurs jest kontynuowany. Słowem, nie o jedną obsesję tu chodzi. Nie inaczej jest w US, gdzie religijne sekciarskie obsesje są paliwem dla prawicowych polityków i za chwilę doprowadzą do likwidacji prawa kobiet do wyboru, czy i kiedy chcą urodzić dziecko. Obsesje kilku przyniosą opresje milionom.
seleuk|os|
26 MAJA 2022
19:51
…
Tu jest dobre (chyba) wytlumaczenie, jak system wyborczy „wymusza” irracionalnosc, wbrew wiekszosci
Dzięki za link.
Tak to w istocie dobra – zwięzła i dotykajaca meritum – opinia dotycząca funkcjonowania amerykańskiej demokratury – „narastającego kryzysu rządów większości w polityce amerykańskiej” – i pułapek stanowienia ichniejszego prawa/ustawodawstwa.
„… jest wysoce nieprawdopodobne, że wczorajsza masakra co najmniej 19 uczniów i dwojga dorosłych w Uvalde w Teksasie lub emocjonalna prośba prezydenta Joe Bidena o działanie zeszłej nocy doprowadzą do działań legislacyjnych.
Dzieje się tak dlatego, że kontrola broni jest jedną z wielu kwestii, w których opinia większości w kraju wpada w mur senackich rządów – obstrukcji – która zapewnia weto wobec polityki narodowej dla mniejszości stanów, w większości małych, w większości wiejskich, w większości białych i zdominowanych przez Republikanów.
Nieproporcjonalny wpływ małych stanów ukształtował rywalizację o władzę narodową w Ameryce. Demokraci wygrywali powszechne głosowanie w siedmiu z ostatnich ośmiu wyborów prezydenckich, czego żadna partia nie zrobiła od czasu powstania nowoczesnego systemu partyjnego w 1828 roku. Jednak to Republikanie kontrolowali Biały Dom (…) wygrywając w Kolegium Elektorów, przegrywając w wyborach powszechnych. Brak równowagi w Senacie jest jeszcze bardziej uderzający…”
A fakty …
„Firearms deaths are a fixture in American life.
There were 1.5 million of them between 1968 and 2017 – that’s higher than the number of soldiers killed in every US conflict since the American War for Independence in 1775.
In 2020 alone, more than 45,000 Americans died at the end of a barrel of a gun, whether by homicide or suicide, more than any other year on record. The figure represents a 25% increase from five years prior, and a 43% increase from 2010.
But the issue is a highly political one, pitting gun control advocates against sectors of the population fiercely protective of their constitutionally-enshrined right to bear arms”.
„Zgony z bronią palną są stałym elementem amerykańskiego życia.
Było ich 1,5 miliona w latach 1968-2017 – to więcej niż liczba żołnierzy zabitych w każdym amerykańskim konflikcie od czasu amerykańskiej wojny o niepodległość w 1775 roku.
Tylko w 2020 roku ponad 45 000 Amerykanów zginęło od strzału z lufy, czy to w wyniku zabójstwa, czy samobójstwa, więcej niż w jakimkolwiek innym roku w historii. Liczba ta oznacza 25% wzrost w porównaniu ze stanem sprzed pięciu lat i 43% wzrost w stosunku do 2010 roku.
Ale sprawa jest wysoce polityczna, rzucając zwolenników kontroli broni przeciwko grupom ludności zaciekle broniącym ich konstytucyjnie zapisanego prawa do noszenia broni”.
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-41488081
————————————————–
Dla zainteresowanych problemem „Gun Policy in America” polecam, w uzupełnieniu seleukowego źródła opinii, przegląd wynikow badań nad tym problemem wielostronnie naświetlający to zagadnienienie w świetle badań naukowych…
IMHO … nie widzę, w tym kontekscie, szans na rychłe zmiany legislacyjne w amerykańskim prawodawstwie dotyczącym „gun policy” poprzedzone wypracowaniem i zbudowaniem konsensusu wokół wspólnego zestawu faktów na temat polityki dotyczącej dostępu i używania broni palnej.
Obstrukcja niejedno ma imię i objawy…
https://www.rand.org/research/gun-policy/key-findings/gun-policy-in-america.html
„Fakty dotyczące skutków polityki dotyczącej broni są nieuchwytne, ale ważne„.
https://www.rand.org/research/gun-policy.html
„Ostatnie lata przyniosły jedne z najgorszych aktów przemocy z użyciem broni w historii USA. W 2020 r. od broni zginęło prawie dwadzieścia tysięcy Amerykanów , co jest największą liczbą ofiar od ponad dwóch dekad ; a trend prawdopodobnie utrzyma się do 2021 roku”.
https://www.cfr.org/backgrounder/us-gun-policy-global-comparisons
„Broń jest głęboko zakorzeniona w społeczeństwie amerykańskim i debatach politycznych.
Druga poprawka do konstytucji USA daje Amerykanom prawo do noszenia broni, a około jedna trzecia dorosłych Amerykanów twierdzi, że osobiście posiada broń. Jednocześnie prezydent Joe Biden i inni decydenci na początku tego roku zaproponowali nowe ograniczenia dostępu do broni palnej w celu rozwiązania problemu przemocy z użyciem broni palnej, począwszy od rosnących wskaźników morderstw w niektórych dużych miastach po masowe strzelaniny” .
https://www.pewresearch.org/fact-tank/2021/09/13/key-facts-about-americans-and-guns/
Sprawca masakry Salvador Ramos 17 maja, czyli dzień po swoich osiemnastych urodzinach, kupił w sklepie z bronią półautomatyczny karabin typu AR-15. Trzy dni później kupił kolejny, a w międzyczasie 375 sztuk amunicji.
W szkole w Uvalde zabił 19 uczniów i dwoje nauczycieli, ranił też dwóch policjantów.
Niech nikt nie pitoli, że to jest ok!
Popularne mity amerykańskie bez rewolweru nie istnieją.
Trzeba też spojrzeć faktom oczy…ilu rdzennych mieszkańców tej ziemi ocalało.? Można porównać amerykanina z Obywatelem Zakonu Krzyżackiego.. Rycerskość” kowboja w Texasie ma długie tradycje ,ale milczy o rzeziach indian ,którzy bronili swoich wigwamów i
bizonów.Rycerskość Krzyzaków inaczej widza Niemcy inaczej Polacy.
Trudno opisywać wyczyny gen Custera podobnie jak wyczyny Lisowczyków w Polsce i Europie.
Ameryka bez colta ,spluwy czy sztucera…to iluzja.
Tyle ze ich podboje i ekspansja..rózni się od ruskiej ..wielkoruskiej.Propaganda również się rózni.
Josip Brodski mógł w ameryce mieć za few dollars spluwę i strzelać do Ukraińców w kanadzie..ale skuteczniej strzelał obrzydliwą nienawiścią która budzi armaty.
Rewolwer jest duszą amerykanina..i bez niego chłopcy w Teksasie postrzegają siebie jak kaleki. Ekspansja bez kultu przemocy nie istnieje.ograniczenie dostępu do broni w USA wydaje się być mrzonką.Żaden kraj nie ma takiej ilości zabitych prezydentów..a to przecież oznaka ,,wolności”???
In God we trust (Bogu ufamy) – oficjalna dewiza Stanów Zjednoczonych, która w 1956 roku zastąpiła nieoficjalne motto E pluribus unum (Z wielości jedno) używane od 1782 r
Na wypadek gdyby Bóg był zbyt opieszały amerykanin ma rewolwer, lotniskowce .marines…i inne sposoby.
Młodzi w szkołach też o tym wiedzą..
Na dolarze napisano to samo In God we…
Szwajcara z Amerykańskim obywatelem trudno porównywać. Mimo że Papieska Gwardia to Helweci i mimo ze mają w szafach wiele uzbrojenia to inna mentalność.
.
O dostępie do broni w Polsce lepiej nie kombinować…
Wystarczy już góralska kłonica.czy kielecki orczyk.albo jakaś ,,ciupaga regionalna”. Pomimo ze podoba się to Końfederastii i Qukizowi.. To tym bardziej .NIE!!
Starczy popatrzeć na bójki kibiców w Krakowie .Maczetowanie i bejsbolia są wystarczajaco krwawe..
Nóż w brzuchu to nie ,,Nóż w wodzie”
Strzelanka w Pruszkowie z policją udowodniła że kowbojenie po ,,polskiemu” to olbrzymie ryzyko.
@ Adam Szostkiewicz 27 maja 2022 8:23
cyt:” Tu cyniczna gra wiarą miesza się z obsesją smoleńską i antyeuropejską. ”
Wypadek w Smoleńsku – bez znaczenia czy nazywany katastrofą czy zamachem – w ciągu ostatniego dziesięciolecia przysłonił całkowicie w oczach opinii publicznej zbrodnię katyńską – rzadko się, nawet przy okazji sporów zamach czy katastrofa?, wspomina po co oni do tego Smoleńska lecieli – jeśli już, to jedynie by wspomnieć że Lech tam sobie kampanię wyborczą miał prowadzić. Czyli propagandowy cel Moskwy, po „wpadce” Jelcyna z przyznaniem się, został zrealizowany – polskie społeczeństwo, tak jak rosyjskie, ma nie wiedzieć o wymordowaniu przez sowietów tysięcy jeńców należących do elit przedwojennej Polski. Wojna była więc ludzie ginęli….. Dawno temu, jacyś tam – to nieporównywalne ze świeżą tragedią 88 osób, najważniejszych przecież!
Od strony technicznej: praktyczna szybkostrzelność, celność, donośność, łatwość obsługi (odrzut!) broni z czasów uchwalania amerykańskiej konstytucji i broni dziś powszechnie dostępnej są nieporównywalne – przeciętny niezrównoważony psychicznie w tamtych czasach nim potrafiłby się uporać z zabiciem jednej osoby, byłby unieszkodliwiony przez otoczenie. Dziś uśmiercenie wielu ofiar trwa sekundy i może być dokonane przez dziesięciolatka (patrz „armie dzieci” w Afryce). Już to powinno skłonić legislatorów do zmiany ustawodawstwa – owszem, niech każdy może kupić bez specjalnych zezwoleń broń, ale o ściśle zdefiniowanych parametrach, umożliwiających użycie jej do obrony osobistej przez dorosłego człowieka, ale maksymalnie utrudniających dokonanie za jej pomocą szybkiego postrzelenia wielu osób.
…Nie inaczej jest w US, gdzie religijne sekciarskie obsesje są paliwem dla prawicowych polityków i za chwilę doprowadzą do likwidacji prawa kobiet do wyboru, czy i kiedy chcą urodzić dziecko. Obsesje kilku przyniosą opresje milionom….
Natomiast w Polsce również nieliczna grupa nawiedzonych katoli działa podobnie.
@ mag:
Nie sądzę, żeby szkolna nauka tzw „przysposobienia obronnego” w istotny sposób miała wpływ na zdolność obronną państwa. Owszem, w ramach nauki szkolnej uczniowie powinni poznać zasady zachowania w różnych sytuacjach kryzysowych, pierwszej pomocy, obsługi urządzeń ratowniczych i p-poż, Praktycznej obsługi broni juz niekoniecznie. Powinni natomiast być zaznajomieni bezwzglednie z zasadami bezpieczeństwa w kontakcie z nią.
Dzieje się…
Tweet
Tomasz Lis
@lis_tomasz
Jest czas powitań i czas pożegnań. Serdecznie dziękuję moim koleżankom i kolegom z Newsweeka za dziesięcioletnią wspólną pracę, fascynującą przygodę w niezwykłych czasach. Newsweek jest w doskonałych rękach i ma przed sobą świetną przyszłość. Powodzenia.
12:09 PM · 24 maj 2022·Twitter for iPhone
W najnowszym numerze „Newsweeka” pojawił się jego tekst „Czwarta pseudowładza”, w którym twierdzi, że „w Polsce wolnych mediów generalnie już nie ma. Jest raczej kilka wolnych redakcji. Nie trzeba niestety wszystkich palców obu rąk, by je zliczyć”. W felietonie krytykuje media, które zignorowały opisaną przez „Gazetę Wyborczą” aferę dotyczącą premiera Mateusza Morawieckiego i wrocławskich kamienic. „Kontrola władzy przez media jest iluzoryczna. Wpływ władzy na media jest faktyczny” – dodał Lis. W tekście dostaje się m.in. serwisowi 300polityka.pl, tygodnikowi „Wprost”, Polsatowi, RMF FM, Wirtualnej Polsce, TVN.
Czytaj więcej na: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/dziennikarze-newsweek-polska-zaskoczeni-odejscie-tomasz-lis
„Siła fatalna”…
„W Brukseli wiedzą, że ustawa Andrzeja Dudy to ściema”
Tomasz Lis
20.05.2022
Nasi rządzący uważają, że jeśli uchwalą ustawę Dudy o Sądzie Najwyższym, to będzie oznaczało to realizację postulatów Komisji Europejskiej i zostaną wypłacone pieniądze. Ja uważam, że tak nie będzie – mówi mec. Michał Wawrykiewicz w podcaście Świat_pl.
Każda wiara wytwarza nawiedzoną patologie; chrześcijaństwo, islam, hinduizm. Nawet ateizm jeśli przekształca się ze zwykłej indywidualnej niewiary w istnienie w boga czy bogów, stając sie ideologia, jako że obiecuje nadejście komunizmu jako historycznej konieczności, tworzy specyficzny rodzaj religii pozbawionej wprawdzie transcendencji, ale obiecującej wieczną szczęśliwośc na tym padole płaczu, niestety ciągle odsuwaną w przyszłość, bo przyszłość nigdy nie jest dzisiaj tylko zawsze jutro.
Może buddyzm jest jedyną religią, która w swej łagodności nie dopuszcza do patologii. Ale nie jest tego pewien.
Na temat posiadania broni,
Nie mamy broni. Nie mamy potrzeby posiadania broni. Jestesmy krytykami posiadania broni. Mieszkamy w stanie Washington.
Przytocze co napisalam na innym blogu gdzie jedna z osob zamieszkala w US napisal ze w domu ma bron. Napisalam ze pogardzamy osobami ktore kupuja i trzymaja bron.
W odpowiedzi przeczytalam na wspomnianym blogu w obronie wspomnianego wlasciciela broni “ale on jest taki miły “ (cytat z pamięci). Obrzydliwe.
Niech nikt nie pitoli, że to jest ok!
A kto pitoli że to jest ok? Ludzie bardzo lubią się oburzać. Ale co dokładnie miałoby z tego oburzenia wynikać? Nie wiadomo.
Redes22 27 MAJA 2022 1:07
Nie rozumiemy się ale trudno. Główna kwestia sporna to terminologia. Oraz niejasność kto to są ci oni.
„ślepota” to może być adekwatny zarzut dla ludzi myślących. Na przykład Tusk był ślepy na wiele rzeczy. Natomiast Ziobro nie jest ślepy, to kanalia.
Stany są tak samo podzielone jak Polska albo bardziej, bo miały już swoją wojnę domową. Ci „oni”, którzy kiedyś inaczej zinterpretują drugą poprawkę, to inni „oni” niż ci którzy teraz usuwają „roe vs wade”. Chcę powiedzieć że pewnych kwestii literalnie w konstytucji nie ma, więc można je interpretować z ducha, czyli tak żeby wyszło jak trzeba. Więc to nie konstytucja decyduje że jest prawo do posiadania dowolnej ilości broni, tylko ludzie którzy w tej chwili mają nieproporcjonalną władzę. I inną biologię mózgu. Dlatego napisałam że to nie konstytucja jest tu problemem.
Jeśli ta poprawka zostanie użyta by uzasadnić zamach stanu, to też nie konstytucja będzie winna, tylko ludzie którzy to zrobią. Problem jest gorszy niż D’Hondt w Polsce. Prawica w Stanach ma ogromną przewagę w wyborach prezydenckich, senackich (historyczne uwarunkowania) jak również do izby niższej i władz stanowych ze względu na gerrymandering trwający od dekad. Demokraci muszą mieć ogromną przewagę żeby wygrać wybory. A mają niewielką przewagę, więc wybory ciągle przegrywają.
Poza tym opór przed nakazami jest tu pewnie silniejszy niż w europejskich społeczeństwach. Ludzie chcą sami decydować czy mogą mieć broń, palić, albo się zaszczepić. Pewnie kwestia kulturowa, inne wychowanie. Trudno to zmienić, zwłaszcza u dorosłych. Co nie znaczy że ci wszyscy ludzie robią złe rzeczy. Ograniczenia w dostępie do broni dla młodych, ludzi z chorobami psychicznymi, czy pewnymi typami broni, pewnie byłyby adekwatnym remedium. Ale nawet tak niewielkie zmiany nie są możliwe bo rządzi prawica która na tym buduje poczucie resentymentu i zagrożenia.
Młodzi Amerykanie mordercami jak (ruscy soldaci) .Trudno się z redaktorem nie zgodzić .Irak Syria Libia Somalia Wietnam Yugoslawia …….
Przyklady popularyzacji broni.
Na zdjeciach polityk z Kentucky z rodzina i polityk z Colorado. To sa kartki swiateczne. Rodziny siedza przy choince. To nie jest photoshop. Kazdy z miłym usmiechem na twarzy i kazdy uzbrojony.
https://www.nbcnews.com/think/opinion/christmas-card-guns-lauren-boebert-thomas-massie-start-new-culture-ncna1285709
Co to za prawo, które pozwala kupić zaburzonemu psychicznie typowi bez żadnych badań i szkoleń kilka automatów i tonę amunicji do nich? Nawet do prowadzenia auta w każdym kraju trzeba zrobić kurs, badania lekarskie i zdać egzamin. Wykupić ubezpieczenie OC itp. A w przecież auto nie służy do zabijania. A tu nic. To jest chore, ale to jest skutek lobbingu firm zbrojeniowych i tutaj i w Ukrainie mają one kokosowe żniwa.
Przecież u nas ciągle wraca kwestia uwolnienia dostępu do broni. Dla niektórych to wręcz miara wolności…….
@Izabella
Mnie też nachodzą takie analogie. Wojna secesyjna była poczatkowo aktem wyjścia południowych stanów z Unii. To ze te południowe preferowały niewolnictwo, a pólnocne rzekomo je potepiały, to pretekst pólnocy. Też mam w głowie wyryty obraz szlachetnegoo Lincolna, który chciał tych czarnych uwolnić. Ale czy rzeczywiście to były pobudkii moralne a nie takie, ze na północy nie potrzebowano czarnych bo tam nie uprawiano bawełny, za to potrzebowano wolnych najemników do gwałtownie rozwijającego sie przemysłu. Jeżeli Lincoln postanowił wypowiedzieć wojnę niesfornym stanom, to podejrzewam, ze kierował się tymi samymi pobudkami, co Putin: odejście Konefederatów podobnie jak Ukrainy podważa mocarstwowość, która wtedy w Ameryce rodziła się. Dlaczego dopuścił dla tego celu do masakry prawie miliona (więcej zgineło, wtedy niż we wszystkich późniejszych wojnach, młodych Amerykanów ?
Ale był głownym twórcą mocarstwowoości USA, jak Cezar Rzymu. I ten biedak Putin chce zrobić to samo z Rosją.
Co do Ameryki mam takie same watpliwości co @Wolter. Ten naród musi być agresewny, bo od poczatku taki był doprowadzając do zagłady Indian. Nawet sport amerykański np, ich footbal oparty jest na tym wzorze poszerzania granic, dokładnego wymierzania podbitych terytoriow. To ci zdobywcy mają we krwi.
Ale mimo wszystko, podobnie jak Adam Szostkiewicz, wolę Amerykanow niż Rosjan, Chińczykow, czy innych sterowanych przez dyktatorow narodow.
Nie mamy alternatywy.
izabella 27 MAJA 2022 15:52
Użyłam słowa przewaga na dwie różne rzeczy, więc zaraz ktoś się znowu pogubi. To ze zmęczenia i niewyspania. To co się dzieje jest bardzo stresujące.
Prawica ma przewagę systemową, potrzebuje mniejszego poparcia żeby wygrać wybory. Demokraci muszą mieć ogromną przewagę w głosach żeby wygrać wybory. A mają niewielką przewagę (jednak prawie zawsze mają), więc wybory ciągle przegrywają. Bywały wybory gdzie w niższej izbie dostali kilka milionów głosów więcej, a wybory przegrali. Taki los. Wyrzekanie jacy wszyscy ślepi niespecjalnie komukolwiek pomaga.
Jeszcze jedno. W Ameryce psychopaci czyy inni niezrównoważeni maja dostep do broni i dlatego zdarzają sie masakry. W Rosji mordercy są u władzy i ich mozliwosci mordoowania przy pomocy rakiet, czołgów i azjatyckich hord, sa nieowyobrażalnie wieksze od wyposażonego w pistolet maszynowy zbuntowanego małolata.
Lewy 27 MAJA 2022 20:02
Też mam w głowie wyryty obraz szlachetnego Lincolna, który chciał tych czarnych uwolnić. Ale czy rzeczywiście to były pobudki moralne a nie takie, ze na północy nie potrzebowano czarnych bo tam nie uprawiano bawełny, za to potrzebowano wolnych najemników do gwałtownie rozwijającego się przemysłu.
Historia jednak mówi co innego, nie chodziło o pracowników do przemysłu. Czy tak trudno uwierzyć że ludzi uwierało niewolnictwo w ich własnym kraju? Do tego stopnia że poszli na wojnę? Z drugiej strony jednostka nie miała wtedy wyboru, wódz kazał, to się szło.
Moja rodzina zaczyna się poważnie zastanawiać gdzie najlepiej byłoby żyć gdyby znowu wybuchła wojna domowa. Wychodzi im że najlepiej w Bostonie.
…
Chcialbym pewne spostrzezenie… Wbrew pozorom zwiazane z tematem. Jest przeklamaniem, ze demokracja europejska wziela z atenskiej (greckie korzenie). Ale…
Jezeli przyjmiemy ze tak jest, korzenie demokracji, to wymaga ona placenia. Konkretnie demotes w polis, uczestnikom. Poczatki demokracji atenskiej byly umorzeniem dlugow, a pozniej drobni obywatele, rzemieslnicy, sklepikarze, robotnicy, otrzymywali rekompensate za uczestnictwo. Solon, pozniej Kleistenes. Demotes, mozna bylo byc po przejsciu kursow obywatelstwa, tylko 🙂 A pare oboli dziennie, bo inaczej nie mogliby brac udzialu. Dniowke. Dla latyfundystow, nie miala znaczenia, ale dla tych drobnych, byla po prostu zyciowa koniecznoscia. Nie mogli zostawic, ot tak warsztatow. Wiekszosc tych pieniedzy pochodzila z kopalni srebra w Laurion. Dopiero Themistokles to zmienil…
Jezeli przyjmiemy, ze takie sa korzenie demokracji, tak ucza niechlujnie w szkolach, to demokracja (system) musi ”placic”. Jezeli tego nie robi, wyrodnieje. Wszyscy (zdecydowana wiekszosc) musi z systemu byc zadowolona. W zadnym wypadku, nie moze szukac drog rozwiazania wlasnych problemow pozasystemowo. Nprzyklad z bronia w reku. Tworzyc pozaprawnych milicji czy co jeszcze. Oczywiscie dzis, trudno wszystkim pare oboli z kopalni srebra dac, zeby praktyczne zainteresowanie systemem wyrazili. Dzisiejsza oplata, jest bardziej skomplikowana. Ale ludzie zadluzenie, pracujacy ”za dniowke”, czy od ”pierwszego do dwudziestego” nigdy nie wezma udzialu w sprawach ”polis”. A niektorzy gwaltem probuja. Pomijajac chorych. Bardzo wazne jest, demokracja musi placic. Obietnice musza byc spelniane, sa ”oplata”.
Pzdr S
Trudno odnosić się beznamiętnie do kwestii spornych. Jednak publiczne deklarowanie „pogardy” dla posiadaczy broni tylko dlatego, że ją posiadają to, moim zdaniem, gruba przesada, jeśli nie kompletny idiotyzm. Znamienne przy tym, że tę opinię wyraziła osoba mieszkająca stale w Stanach. Jeśli „dyskusja” przybiera takie formy, to już nie jest dyskusja, tylko publicznie głoszone credo.
I jeszcze jedno: w Toronto nie tak dawno popełniono „mass murder” posługując się ciężarówką. Może ograniczymy obatelom dostęp do ciężarówek? No bo to przecie niepotrzebne, niebezpieczne i brzydko pachnie!
Modest proposal… Czy znów włożyłam kij w mrowisko?
Orca
27 MAJA 2022
17:33
Wstrząsające kartki. Ci ludzie są takimi samymi chrześcijanami, jak wyznawcy rydzyka.
Swego czasu czytałem artykul w którym autor /nie zapisałem gdzie był ten artykuł/ twierdził że USA rozpadną się na mniejsze państewka po roku 2050. Jest to możliwe gdyż istnieja państwa które po okresie świetności rozpadły się na mniejsze.
@NM
Może pogarda to za mocno powiedziane, ale właśnie w kontekście amerykańskim, to znaczy w kontekście zabijania amerykańskich dzieci przez niewiele od nich starszych Amerykanów, trudno powściągać emocje. No i warto odnotować odwagę cywilną @orca. Dyskusja toczy się tu oczywiście dwutorowo: o US i o Polsce. Import amerykańskiej ,,gun culture” nad Wisłę zasługuje na krytykę jak najbardziej.
George Carlin napisal ze konstytucje amerykanska napisalo kilku bialych panow z ktorych kazdy byl wlascicielem niewolnika.
Doceniam wolnosc krytyki tego systemu. Licze na eliminacje posiadania broni. Obama powiedzial ze to zmieni. Moze Biden cos zmieni.
@ lewy:
„Może buddyzm jest jedyną religią, która w swej łagodności nie dopuszcza do patologii. Ale nie jest tego pewien.”
Nie jest. Dziś w Birmie buddyści mordują muzułmanów a w czasach Jezusa buddyjscy królowie Indii zbrojnie opanowali prawie całą Azję. Imperium Aśoków sięgało aż do Eufratu i Tygrysu na zachodzie, dzisiejszego Kazachstanu i Mongolii na północy i Morza Japońskiego na wschodzie.
@ Na marginesie
27 MAJA 2022
20:31
„Może ograniczymy obatelom dostęp do ciężarówek?”
Nie rozumie o co chodzi. Przeciez dostep do ciężarówek JEST ograniczony. Przynajmniej w Europie. Formalnie potrzeba odpowiedniego prawa jazdy. A technicznie kluczykow i umiejetnosci. Nie wspominajac o cenie 😉
@Adam Szostkiewicz 27 MAJA 2022 22:52
Jednak nie należy tracić z oczu sedna sprawy: problemem nie jest samo posiadanie broni palnej tylko jej zbrodnicze użycie. Dlatego piętnowanie w czambuł posiadaczy broni nie ma sensu, bo olbrzymia większość z nich to ludzie skrupulatnie przestrzegający prawa i zasad bezpieczeństwa. Biorąc pod uwagę liczbę sztuk posiadanej broni w Stanach to chyba nawet liczba zabójstw jest stosunkowo niewielka.
Jestem jak najbardziej za kontrolowaniem dostępu do broni i odpowiednim szkoleniem użytkowników, ale warto pamiętać, że nawet całkowita delegalizacja nie spowoduje zniknięcia broni z przestrzeni publicznej – nawet po odebraniu jej normalnym ludziom zawsze będą nią dysponować przestępcy i służby porządkowe.
Współczesne społeczeństwa, obiektywnie coraz bardziej bezpieczne, żyją w strachu, podsycanym przez media – bo przecież groza doskonale się sprzedaje. Niepisana umowa społeczna polega na stopniowej rezygnacji ze swobód obywatelskich na rzecz władz w zamian za iluzję bezpieczeństwa. Utrata prywatności i dostępu do broni to produkty uboczne tego procesu.
Jednak warto zachować sporą dozę sceptycyzmu, bo liczenie na niechybną interwencję władz jest mrzonką. Po prostu na co dzień, gdy wszystko działa prawidłowo, nie potrzebujemy takiej pomocy.
Kilka dni temu przeżyliśmy załamanie infrastruktury z powodu huraganu, który objął bardzo duży obszar. I przekonałam się po raz kolejny, że z całym szacunkiem dla lokalnych czynników wsparcia, warto liczyć przede wszystkim na własne siły i na życzliwych sąsiadów. I mogę sobie łatwo wyobrazić sytuację, w której sąsiad z karabinem byłby cenny. Taki układ z reguły się nie zdarza, ale nie można z góry zakładać, że się nie zdarzy.
I jeszcze jedna refleksja, tym razem w przeciwnym kierunku: Terry Pratchett, popkulturowy chłopski filozof, napisał powieść o śmiercionośnym narzędziu pod nazwą „gonna”. To jakby połączenie słów „gun” i „gone”. Otóż ta „gonna” trzymana w ręku przemawia do trzymającego, dając mu złudne poczucie wszechmocy i chęć niszczenia. I to jest chyba – doskonale podpatrzony – psychologiczny problem z bronią palną.
izabella pisze
„Prawica w Stanach ma ogromną przewagę w wyborach prezydenckich, senackich (historyczne uwarunkowania) jak również do izby niższej i władz stanowych ze względu na gerrymandering trwający od dekad.”
To dlatego Biden jest prezydentem, a Senat i Kongres sa w reku demokratow.
Maksymilian Bierezowski .polski publicysta napisał daaawno takie dzieło ,,Czy Bóg kocha Amerykę?”
Treść tego jest na tyle obiektywna na ile autorn liczył się z Bogiem , sumieniem własnym i polską komunistyczną cenzurą. Urok ameryki i wolności jest olbrzymi. Rozwój,rozwój wolność i rewolwer..Polityka amerykańska i jej moc opierała się od zawsze na wolności i rewolwerze i dominacji ekonomicznej. Jednak bez Colta ani rusz.
Wolność religijna,gospodarcza i światopoglądowa wynika z założenia..że najważniejsza jest naturalna konkurencja i WALKA.. Dominacje wojskowe,finansowe gospodarcze i inne ściśle ze sobą współpracują. Eliminuja słabych i nieproduktywnych..Co słabe umiera jak w przyrodzie.
Rewolwer w wydrążonym egzemplarzu biblii ..u pastora czasem humorystycznej filmowej opowieści to bynajmniej nie żart, Na tym polu rewolwer też przemawiał
Amerykanie to naród bardzo praktyczny i jak zauważył to Berezowski ma wizje polityczne. Amerykanie wierzą ze z Biblią i rewolwerem i Patriotem” spełniają wolę Boga.
Ostatnio ta wizja świata została obudzona w Rosji.
Wolność daje mozliwość naturalnego działania w obronie własnej czy spolecznej..albo narodowej. Wolność rosyjska,polska czy niemiecka oraz amerykańska mają u podstaw inne wizje. Istnieje strach przed rewolwerem naganem czy tt. tka albo inna spluwą. Strach władzy przed własnym bezpieczeństwem.
Ostatnio pan prezydent Biden wyraził swoje obawy czy zdoła zjednoczyć na nowo Amerykę.. Jednym ze zmartwień dla niego jest właśnie rewolwer…bo broń dobra dla obrony jest przeszkodą dla zachowania praw do istnienia innych ludzi. W ostatnim bolesnym wydarzeniu amerykańskich dzieci. Panamerykańska Religia i Rewolucja Rewolwerowa..i Konstytucja i ,,misyjność Ameryki” na świecie stały się problemem .Problemem olbrzymim..
Jestem przekonany że rewolwerem i dolarem się nie da tego ogarnąć. Chyba dlatego śpiewają tam i mówią God Bless America…..Kiedyś Niemcy w okresie Wielkiej Wojny wołali w Europie ,,Gott strafe England” bo nie mogli ,,położyć” Anglii
Gott nicht antwortet Leider.
Jak będzie teraz…? In God we trust? Why?
Orca,
te kartki świąteczne są potworne. Jednak trudno jest mi sobie wyobrazić że te kobiety i dzieci ze zdjęć naprawdę się z tych prezentów cieszą. Mam nadzieję że tak nie jest.
@volter
Dzis największym problemem politycznym Europy jest wojna Putina, a świata – globalne ambicje Chin, którym przeciwstawić się może tylko Ameryka. Dlatego Trump był takim zagrozeniem, bo chciał się układać z wrogami Ameryki, których celem jest zmiana układu sił politycznych, nowy porządek świata pod dyktando Eurazji. Rewolwer na Biblii to taki sam sam skrót ideologiczny jak kałasz na ikonie czy kij na czerwonej książeczce. Jednak rywalizacja przynosi lepsze skutki niż przemoc dławiąca rywalizację na idee, pomysły i argumenty. Przemoc Putina cofnie Ukrainę i Rosję o dziesięciolecia, ale Ukrainie może się odbudować szybciej, jeśli ocaleje. Jeśli zostanie z powrotem wcielona do Państwa rosyjskiego lub zdegradowana do okrojonego bytu wasalnego, ciężar utrzymania i odbudowy takiej zdekapitowanej Ukrainy będzie ponosił Kreml. Putin przejdzie do historii, owszem, ale jako ten, który chciał odtworzyć imperium, a osłabił i wyizolował Rosję realnà na dziesięciolecia.
wojtek_ab 28 MAJA 2022 1:33
Prowokujesz, czy naprawdę nic nie kapujesz? A może masz kłopot z czytaniem?
Biden dostał 7mln głosów więcej w 2020
Hillary Clinton dostała 2.8mln głosów więcej w 2016
Obama dostał 5mln głosów więcej w 2012 i 9mln głosów więcej w 2008
Al Gore dostał 0.5mln głosów więcej w 2000
Łapiesz?
Ostatnio nasi studenci organizowali sobie większe wyjście po długim i trudnym projekcie. Głosowali na kilka pomysłów, wygrała strzelnica. Kilka godzin na strzelnicy jest jednak dość drogą rozrywką, więc pozostaje mieć nadzieję że nie będą tego robić zbyt często.
Ale magia strzelania jest silna wśród młodzieży. Strzelają do tarcz, nie sylwetek ludzi ani zwierząt. Czy to tylko krok do posiadania własnej broni i jej używania? Mam nadzieję że nie.
Mad Marx
Wędrówki ludów wyznających różne religie przy okazji podbojów ziem dopuszczały się mordów na lokalnych poganach lub innowiercach.
Ergo – wszelkie religie to nie tylko opium dla ludu, ale i źródło wyniszczających wojen.
A co z brakiem religii w przypadku zeświedczonych lub ateistycznych społeczeństw?
Poza skrajną opcją różnych form komunizmu (od ZSRR po Koreę Północną), które
wyznawaną ideologię i jej przywódców wystawiały na „ołtarze”, społeczeństwa i rządy liberalne pod względem światopoglądowym są najbardziej bezpieczne dla obywateli. Na nic ich nie nawracają i niczego nie narzucają.
izabella
27 MAJA 2022
15:50
A kto pitoli że to jest ok? Ludzie bardzo lubią się oburzać. Ale co dokładnie miałoby z tego oburzenia wynikać? Nie wiadomo.
Tak, pitolą w gruncie rzeczy, jak ów gubernator Teksasu Greg Abbott – który w zeszłym roku podpisał siedem aktów prawnych dotyczących prawa do posiadania broni, w tym jeden zezwalający Teksańczykom na noszenie broni ręcznej bez licencji oraz inny zwalniający stan z przyszłych federalnych ograniczeń dotyczących broni – powiedział , że on i jego żona „opłakują to przerażające straty i wzywamy wszystkich Teksańczyków, aby zebrali się razem, aby okazać nasze niezachwiane wsparcie wszystkim, którzy cierpią”.
„…Politicians like these are routinely criticized for their hypocrisy and empty gestures—their “thoughts and prayers.” But, if only for the sake of rhetorical hygiene, we should go a step further. Republicans, as we know, get what they want. It is their best feature. They have vacuumed up the state legislatures, gerrymandered much of the country, stacked the Supreme Court and the federal judgeships, turned back the clock on L.G.B.T.Q. rights, paralyzed entire school districts with engineered panics over critical race theory and “grooming,” ended (or so it seems) reproductive rights as a constitutionally guaranteed freedom, and blocked all attempts at gun-control legislation. If the leaders of this political movement, which in Texas managed to ban most abortions and criminalize health care for trans kids in the space of a school year, took real offense to murdered children, they would never simply accept their deaths as the unfortunate cost of honoring the Founding Fathers’ right to take up muskets against hypothetical government tyranny. They would act. If America were not afraid to know itself, we could more readily accept that gun-rights advocates are enthralled with violent sorrow. This is the America they envisaged. It is what they worked so hard for. Their thoughts and prayers have been answered”.
{…Tacy politycy są rutynowo krytykowani za hipokryzję i puste gesty – ich „myśli i modlitwy”. Ale choćby ze względu na higienę retoryczną, powinniśmy pójść o krok dalej. Republikanie, jak wiemy, dostają to, czego chcą. To ich najlepsza cecha. Odkurzyli stanowe legislatury, gerrymandowali większą część kraju, spięli/stacked Sąd Najwyższy i federalne sądy, cofnęli zegar w kwestii praw LGBTQ , sparaliżowali całe okręgi szkolne za pomocą paniki z powodu krytycznej teorii rasowej i „wyglądu” (lub „na to wygląda”) prawa reprodukcyjne jako konstytucyjnie gwarantowanej wolności i zablokowali wszelkie próby wprowadzenia przepisów dotyczących kontroli broni. Gdyby przywódcy tego ruchu politycznego, któremu w Teksasie udało się zakazać większości aborcji i kryminalizować opiekę zdrowotną dla transpłciowych dzieci w ciągu roku szkolnego, naprawdę obraziliby zamordowane dzieci, nigdy nie zaakceptowaliby ich śmierci jako niefortunnego kosztu uhonorowania prawa Ojców Założycieli do noszenia muszkietów przeciwko hipotetycznej tyranii rządu. Będą działać. Gdyby Ameryka nie bała się poznać siebie, łatwiej moglibyśmy zaakceptować fakt, że zwolennicy prawa do posiadania broni są oczarowani gwałtownym/pelnym przemocy smutkiem. To jest Ameryka, którą sobie wyobrażali. Na to tak ciężko pracowali. Ich myśli i modlitwy zostały wysłuchane”}.
https://www.newyorker.com/news/daily-comment/seeing-america-again-in-the-texas-elementary-school-shooting
Albo toto:
„… „We’ve always had guns in this country,” the 68-year-old retired US Postal Service worker said, noting that he personally owns more than 50 firearms.
Jehlen was standing in line to see former president Donald Trump speak at a National Rifle Association convention that is controversially being held just hours from Uvalde, the town where the school massacre took place earlier in the week.
Reflecting on the shooting, he grimaced and said: „It made me sick to my stomach.”
But guns are not the problem, said Jehlen, who was dressed in camouflage shorts and a Trump hat. He argued that the disaster may well have unfolded differently if people at the school were armed.
„Killers aren’t afraid of the judge, they’re not afraid of the police,” he said. „They should be afraid of the victim they’re going after.”
The NRA event — which lasts through Sunday — is being held in a vast downtown convention center with anti-gun protesters gathering outside.
„Blood is on your hands,” one protester’s sign said. „Guns = death,” read another.
Trump drew loud applause from the crowd when he addressed the convention later in the day. He somberly read out the names of the Uvalde shooting victims, and urged Americans regardless of political affiliation to „find common ground.”
But he nevertheless turned political, blasting „repulsive” Democrats for villainizing „peaceful, law-abiding” NRA members who own guns.
(…)
– „To nie jest Australia” –
Na stoisku za stoiskiem w przepastnej sali kongresowej wystawiono setki broni palnej – wszystkie unieruchomione z wyjętymi iglicami – od małych pistoletów po AR-15, wszechobecną broń półautomatyczną używaną przez bandytów w Uvalde.
Sprzęt taktyczny, sprzęt myśliwski i odzież dzieliły przestrzeń z akcesoriami do broni, w tym lunetami o dużej mocy, tłumikami i magazynkami na 60 naboi.
Emerytowany funkcjonariusz organów ścigania Rick Gammon spojrzał na ścianę czarnych półautomatycznych karabinów na konwencji, mówiąc, że wszelkie próby odebrania broni palnej Amerykanom były skazane na niepowodzenie.
„Nigdy nie zabierzesz ludziom broni. To nie jest Australia” – powiedział 51-letni Gammon, patrząc na karabiny Hellion – kompaktową konstrukcję typu bullpup, która, jak zauważył, zmieściłaby się dobrze za siedzeniem kierowcy lub w jego broni. bezpieczny w domu.
Po masakrze 35 osób w Port Arthur w kwietniu 1996 r. Australia uchwaliła surowsze nowe przepisy dotyczące broni, które obejmowały ogólny zakaz używania karabinów półautomatycznych, strzelb i strzelb automatycznych, z wyjątkiem określonych celów.
Ameryka – nękana znacznie częstszą przemocą z użyciem broni, ale z prawem do noszenia broni zapisanym w Konstytucji – wielokrotnie nie podejmowała działań po masowych strzelaninach.
„Chciałbym zobaczyć powszechne weryfikacje przeszłości” – powiedział Gammon, odnosząc się do długo oczekiwanej reformy, która ma poparcie większości w Stanach Zjednoczonych. „Ale to nie powstrzyma kogoś, kto jest piekielnie nastawiony na przestępczość.(…)”
https://www.ndtv.com/world-news/dont-blame-gun-arm-supporters-in-us-react-after-texas-school-shooting-3016674
OT
„siła fatalna”…
„Przejażdżka rosyjskim czołgiem BMP-1 kosztuje 10 euro. To model, którego Putin używa do strzelania do cywilów na Ukrainie.
W czwartek uczestnicy wycieczki na skraju wzgórza Koenigsbruecke w Saksoniinatknęli się nagle na czołg. „Z czerwoną flagą z tyłu i emblematami Armii Czerwonej!”. Na pojeździe „mundurowy obok radośnie krzyczących cywilów, nawet dzieci siedzą obok” – relacjonuje portal, który zamieszcza też zdjęcia, ilustrujące zdarzenie.
„Za przerażającymi wydarzeniami w tak zwanym +Nowym Obozie+, byłym radzieckim poligonie wojskowym, stoi +Armee-Spass-Verein+ – klub miłośników militariów założony w Ortrand w 2005 roku” .
Pytany przez ‚Bild” o sprawę szef klubu Uwe Meier, „tylko wzrusza ramionami”. Mówi: Nie mam wyrzutów sumienia, ale oczywiście nie mogę czuć się odpowiedzialny za wszystkich tutaj. (…) Mamy też kilka flag ukraińskich. Chcemy się po prostu dobrze bawić.
Ale potem Meier „ujawnia, że jest fanem podżegacza wojennego na Kremlu” – pisze „Bild” i cytuje mężczyznę: Myślę, że to dobre, co robi Putin, że robi porządek na Ukrainie!
„Niewiarygodne” – podkreśla portal – „oprócz rosyjskiego sprzętu wojennego i +żołnierzy+ w radzieckim ekwipunku, na wrzosowisku pojawili się również mężczyźni w mundurach Wehrmachtu (z zaklejonymi swastykami)”.
„A gdyby tak każdego młodego mężczyznę, który chce kupić broń, potraktować tak, jak traktuje się każdą kobietę, która chce zrobić aborcję? Na początek obowiązkowe 48 godzin na przemyślenie decyzji, potem zgoda od rodziców i informacja od lekarza potwierdzająca, że młody mężczyzna rozumie, co chce zrobić. I jeszcze konieczność obejrzenia filmu, który przedstawia efekty strzelaniny. No i USG dupy (na wszelki wypadek).
Zamknijmy niemal wszystkie sklepy z bronią i zostawmy po jednym w każdym stanie. Niech młody mężczyzna przejedzie setki mil w drodze do tego jednego sklepu, weźmie dzień wolny w pracy, spędzi noc w obcym mieście tylko po to, żeby kupić strzelbę. Niech wchodzi do sklepu otoczony ludźmi trzymającymi zdjęcia najbliższych, którzy zostali zastrzeleni, ludźmi wykrzykującymi, że jest mordercą, i błagającymi go, żeby nie kupował broni.
Więcej sensu ma taka procedura w przypadku młodych mężczyzn i broni niż kobiet i ich zdrowia, prawda? Bo wiecie, żadna kobieta, która zrobiła aborcję, nie zabiła kilkunastu osób w kilka minut, prawda?”.
Agnieszka Wiśniewska – Krytyka Polityczna : Anonimowa instagramerka zaorała fanów broni.
@mfizyk 28 MAJA 2022 0:22
Legalny dostęp do ciężarówek jest ograniczony prawem jazdy, ale warunkiem uzyskania prawa jazdy są wyłącznie umiejętności techniczne i brak zarejestrowanych wykroczeń drogowych. Nikt nie sprawdza np. zdrowia psychicznego kierowcy.
Jednak w moim porównaniu chodzi nie tyle o warunki dostępu ile o stosunek tzw. opinii publicznej do potencjalnego narzędzia zbrodni. Opinia publiczna w osobie @Orki oburza się o kartki świąteczne z bronią w ręku, ale nie piętnuje entuzjastów ciężarówek.
Narzędziem zbrodni może być prawie wszystko, ale percepcja tego narzędzia zależy od… no właśnie, od czego?
Duda daje popisy godne obszczymura… niezbędne cewnikowanie mózgu przez 67 letnią pielęgniarkę… twierdzą fachowcy…
Mylą się, temu Wacu nic nie pomoże…
No tak! No jesne..panie Piszę o tym samym tylko inaczej.i z innej jakby strony. Nie jestem kibicem Kremla ani Orbana. droga do potęgi Ameryki inna była niż Rosji.
Materiał w Wyborczej o obawach pana prezydenta U S A..opowiada o jego spotkaniu z Fridmanem i lekami o Amerykę. Nie bywam w Ameryce więc tego nie wiem.
Był reportaz o marszu na Waszyngton po wyborach. Tam też były rewolwery. Skrót myślowy z Biblia i wkomponowanym w nia rewolwerem Amertce ani demokracji nie uwłacza.. To nic nowego w historii..
Pop z krzyżem i ogromną kadzielnicą był na Krymie obok dywizji ruskiej przedstawiony w licznych publikacjach.
Dymy i swieczki nad Putinem i brodaci faceci ze swiatełkami i biżuterią.. dodawały oprawy w ,,świętej” władcy i jego pomysłowi na New Deal po rusku.
Swiat polityki kaszle prycha i charczy różnymi racjami..a opium dla wojska i tzw święta racja ” chce się przy tym wyżywić utrzymać i coś zarobić. Bez wzgledu czy jest to demokracja cy kremlokracja,
Ujawnione ostatnio ofiary przy kanadyjskich szkolach oskarżają zachodnia demokrację i jej system edukacji. w Kanadzie. Dzieci inuitów przystosowywane do ,,cywilizacji” przypominają jakby edukacyjny nobóz w Jaworznie dla dzieci Ukraińców.
Zachowanie zachodniej ,,kultury” w Rwandzie czy Kongu,Ugandzie..czy dawniej w Chinach potwierdza ze są i były rzeczy nie tylko moralnie niedopuszczalne ,ale zbrodnicze.
Fridman potwierdza jakby Ameryka się chwieje…mocno.Prezydent ma obawy nie tylko o Chiny i rewolwery. wyeliminowanie Rosji czy Chin..? To bardzo ambitne zadanie.. To juz nie sa czasy Trumana czy Eisenhovera.
@volter
Ambine, ale inaczej Zachód zginie. Analogie są słuszne. Zachód ma na koncie podobne zbrodnie, jak Rosja czy Chiny albo Turcja osmańska. Różnica polega na tym, że Zachód o tym samokrytycznie dyskutuje i stara się dawnych błędów i grzechów nie powtarzać, gdy wschodnie reżimy autorytarne popełniają je nadal masowo i owijają w orwellowską nowomowę, w której niałe jest czarne, a czarne białe. W USA może sobie harcować Chomsky, w Rosji Nawalnego wsadzili do więzienia, a Niemcowa i Politkowską zastrzelili, w Chinach Ujgurów wsadzają do obozów karnych,niepokornych artystów do więzienia lub wydalają z kraju, a w Hongkongu likwidują resztki demokracji przejętej w spadku po Brytyjczykach. A nad całą planetą wisi groźba wyginięcia gatunku ludzkiego na jego własne życzenie.
Eva47,
W odpowiedzi czy rodzice i dzieci na zdjeciach ciesza sie z prezentow. Obawiam sie ze rodzice sa dumni a dzieci zdobywaja nowy system wartosci. W krajach gdzie dostep do broni, szczegolnie “assault weapons” jest kontrolowany trudno sobie wyobrazic kulture celebrowania broni.
To jest republikanski elektorat ktoremu głos dal trump. Ci ludzie istnieli w swoich enklawach ale trump dopuscil ich do mikrofonu i docenil ich obecnosc. To tacy ludzie w odpowiedzi na glos trumpa zjechali z calego kraju aby atakowac Capitol Building. Ludzie kazdego zawodu.
Ojcowie ucza swoich synow jak poslugiwac sie bronia. Chodzi o bron do zabijania ludzi nie do polowania na zwierzeta.
To co pisze to nie jest przesada tylko rzeczywistosc.
Stan Washington jest tak zwanym “blue state” co oznacza ze wiekszosc wyborcow glosuje za poparciem demokratom. “Red state” to republikanski elektorat.
Zacytuje slowa ojca 5-lotniego chlopca zamieszkalego w odleglych terenach stanu WA. “ you people come here from Seattle to change our way of life. When my son turns 10 I will teach him how to use a gun”.
To fakt nie wolno się cofać.. Cofanie się przed Adolfem tylko proces pogorszyło. Tak adolf Jak i Wł, Putin mieli bardzo zdolna propagandę która dziala dotąd.
Geniusz z Końfederacji ogłaszał ze Hitler o wielu rzeczach po prostu ,,Nie Wiedział ”.. Liczne Inteligencko -Katolickie loze widza w Rosji opokę dla Kościoła ..Dlatego dla nich Bucza to fałszerstwo..i propaganda.
Gdyby w Ameryce nie było wolnej prasy to niedawny mord na 19 dzieciach byłby wymyslem lewaków.”
I doprawdy…nie wiem co by było gdyby o oficjalnej propagandzie decydował tam ktoś taki jak Kurski czy .Suski.. Dzisiaj miliony ofiar Sars nie wplywają na obraz myslenia anycovidiuszy. Podobnie dziesiatki ofiar ….to jakby tylko statystyka”..publicystyczny wybryk.
Niestety..
A US woman has fatally shot a man who opened fire on a crowd of people with a semi-automatic rifle in Charleston, West Virginia.
Dennis Butler, a 37-year-old with an extensive criminal history, was killed after he targeted a group of around 40 people attending a birthday party.
Police spokesman Tony Hazelett said the woman’s quick reaction saved lives and may have prevented a mass shooting.
It comes amid a national debate over guns after a school shooting in Texas.
Butler had driven by the area earlier on Wednesday evening when he was warned to slow down because children were playing.
He returned armed with an AR-15-type rifle and opened fire from his vehicle on the birthday-graduation party outside the apartment complex in the city.
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-61615236
leon
28 MAJA 2022
14:26
Tusk obniżył wiek emerytalny do 67 lat PiS faktycznie podniósł do dożywocia jeżeli ja spotykam osoby 70 letnie dorabiające sobie , mimo 13 i 14 pensji .
Pisze pan o pielęgniarkach zabiegi się odwołuje z powodu braku pielęgniarek , sam osobiście na początku roku trafiłem na pogotowie w Polsce i była tam pielęgniarka do pomocy w wieku jakie 70 lat ! może nieco mniej !
Nie ma personelu medycznego !
Niech ten idiota będzie szczęśliwy jeżeli w ogóle znajdzie się jakaś po 70 pielęgniarka ,która temu idiocie wymieni mu cewnik .
Przeczytalam ze mieszkaniec Oregon przekazal swoja bron policji po kolejnym ataku w kraju. Tym razem w stanie TX.
Cytat
“ An Oregon man’s difficult sleep after the Uvalde, Texas, school shooting led him to give away his guns to local authorities.
Ben Beers, a resident of Hillsboro, Oregon, called for action on gun violence and shared his experience giving his firearms away on TikTok. Beers’ action comes after 19 children and two teachers died in a school shooting on Tuesday, the deadliest school shooting since the Sandy Hook Elementary School massacre in 2012.
Beers said he gave his AR-15 and handgun to the Hillsboro Police Department in Oregon. The department confirmed to The Oregonian that Beers surrendered the weapons.
“I no longer want them,” he said in the TikTok.
“I know this will not change legislation or anything to do with gun culture in America, but hopefully it’ll be a form of symbolism and hopefully America can wake up because no other country has the problems that we do with gun culture and ideation and gun violence.”
Podrzucam interesujacy temat na przyszlosc: ponoc Borys Johnson wymyslil alternatywe dla UE gdyby Ukrainie odmowiono czlonkostwa. Sojusz pod przewodem UK obejmowalby Ukraine, Polske, Litwe, Lotwe, Estonie i ewentualnie Turcje. Skierowany bylby przeciw Rosji. Co na to czlonkowie Unii?
@Ewa-Joanna 28 MAJA 2022 13:31
Najlepiej od razu zlinczować takiego „młodego mężczyznę”. I będzie cudnie.
A „zaoranie fanów broni” i wrzask idiotów twierdzących, że potencjalny posiadacz broni jest „mordercą” żywo przypomina wrzaski religiantów, którzy „słyszą kwik mordowanych embrionów”. Albo, nie przymierzając, wypowiedzi nieocenionej Ewy-Joanny, która twierdzi, że zdjęcia z Buczy to fotomontaż, a biedną matuszkę Rossiję niesprawiedliwie oskarża brzydki Zachód.
@Kalina
Przecież sama Pani widzi, że to nonsens, gdyby to miała być ,,alternatywa’’, bo to by oznaczało wystąpienie tych państw z UE. Unia ma swoje niedostatki, ale jest w miarę bezpieczną i odpowiedzialną lokatą kapitału, ,,unia’’ Johnsona to jedno wielkie ryzyko. Natomiast jakaś forma instytucjonalnej współpracy byłaby do rozważenia. Jednak takie twory, jak Wyszehrad czy ,,trójmorze’’, w których PiS się udziela, skrzydeł nie rozwinęły, więc kolejna też niekoniecznie rokuje, zwłaszcza z Erdoganem jako uczestnikiem.
@ Na marginesie
28 MAJA 2022
13:43
„Narzędziem zbrodni może być prawie wszystko…”
I tu jest zasadnicza roznica i blad w twoim rozumowaniu. Bo, jak to sie mowilo, „MOZE jest szerokie i glebokie” a bron palna w USA JEST (powszechnym!) narzedziem zbrodni. Byc ofiara broni w USA jest tam dla dzieci i mlodzierzy bardziej prawdopodobne niz zginac w wypadku samochodowym 🙁
No, ale wszelkie fobie maja to do siebie, ze nie mozna ich racjonalnie zrozumiec. I tak w imie takiej fobi mniejszosci Amerykanow gina i nadal beda ginac ich dzieci. Ale nie moj cyrk, nie moje malupy.
@Rossi
Mało faktów, więc trudno ocenić. Cóż, dzielna kobieta, zrobiła dobry użytek z broni. Ale nas przerażają ci, którzy robią zły użytek i bezsilność państwa, które nie potrafi znaleźć rozwiązania systemowego, bo zło umożliwia anachroniczna konstrukcja prawna.
Martin L
28 MAJA 2022
16:09
Niech ten idiota będzie szczęśliwy jeżeli w ogóle znajdzie się jakaś po 70 pielęgniarka ,która temu idiocie wymieni mu cewnik.
Nie byłbym taki łaskawy… dla owego debila.
Nie dajmy się zwyciężać złu…
@Red. Szostkiewicz
Prawde mowiac wyobrazilam sobie, ze Johnson wystapil z taka propozycja namowiony przez dyplomacje panstw „starejUnii”, ktore chcialyby sie pozbyc balastu. Ciekawe, ze nie byly przewidziane Wegry:)))))
„The total number of gun violence deaths in the U.S. <so far in 2022 stands at 17,428, according to the Gun Violence Archive, a national database. Of those deaths, 7,726 were due to homicide, murder, unintentional or defensive gun use, while the rest were suicides (z tej liczby ogółem blisko 10 tysięcy to samobójstwa ).
A new poll, taken in the wake of the Uvalde school shooting, found that 65 percent of voters now support tougher gun laws. The figure has risen 5 percentage points in just nine days, with the increase driven by independents and Republicans shifting their stance.
The survey was conducted by business intelligence group Morning Consult and media organization Politico on May 25, the day after the massacre at Robb Elementary School. Public support for restrictions typically surges after mass shootings, but the latest survey also suggested that it has never been higher among independent voters”.
https://www.newsweek.com/shooting-apartment-party-charleston-1710933
Orca
28 MAJA 2022
15:12
Eva47,
Zacytuje slowa ojca 5-lotniego chlopca zamieszkalego w odleglych terenach stanu WA. “ you people come here from Seattle to change our way of life. When my son turns 10 I will teach him how to use a gun”.\ mój komentarz
Mój komentarz
Orca, z tej puenty wynika, że dla dużej części obywateli USA (z przewagą republikańskiego elektoratu) broń, jej noszenie jest oznaką męskości, dojrzałości, a może i mężności.
Takie przekonanie funkcjonuje w kulturze Amerykanów, jest w niej zakodowane. Dlatego tak opornie idzie walka z powszechną dostępnością (na wyciągniecie ręki) broni w USA.
TJ
@Kalina
Nie, stara Unia ma z UK niewyrównane rachunki. To Macron niedawno rzucił hasło ,,konfederacji europejskiej” z udziałem Ukrainy, by jej osłodzić swą prognozę, że na członkostwo w UE musi długo poczekać. Ale zgadza się, że duzi gracze zachodni, prócz Bidena, zaczynają być zmęczeni wojną i kombinują, jak ją zakończyć bez ,,upokorzania” Putina. Polska za chwilę znów zacznie być problemem.
Tejot,
“ USA (z przewagą republikańskiego elektoratu) broń, jej noszenie jest oznaką męskości, dojrzałości, a może i mężności.”
Zgadzam sie z republikabskim elektoratem. Jesli chodzi o płeć to chyba tak nie jest. Kobiety też lubia broń. Znamy takie ktore nosza “concealed weapons” na przyklad na specjalnym pasku na ramieniu ukryty maly S&W pod pacha. Na “concealed weapon” trzeba miec specjalne pozwolenie.
Nasi znajomi wiedza ze swoja bron musza zostawic w samochodzie zanim nas odwiedza. Nie ma w tym zadnych niuansow. To tak jak z paleniem lub raczej nie paleniem papierosow u kogos w domu.
Wydaje mi sie ze posiadanie broni sprowadza sie do “because I can”. Grupy przestepcze to osobny temat.
Troche trudno kontynuowac temat przy roznicy czasu i opoznieniach z powodu moderacji.
Posiadanie broni to jest oznaka “macho” dla obojga płci i zdecydowanie wsrod republikanow. Republikanie i NRA bazuja na sprzedazy “assault weapons”. Juz kilka razy proponowali aby uzbroic nauczycieli w celu samoobrony.
Dlugi temat.
@Gospodarz
Nie przepadam za analogiami historycznymi, ale dylemat Zachodu co zrobić z putinowską Rosją – „dobijać”, dusić, a może pozwolić „wyjść z twarzą” – trochę przypomina nasze doświadczenia z Państwem Krzyżackim i ich sukcesorem. Z takimi łobuzami będzie zawsze kłopot. Narazie słychać dwugłos, ostatnio z ust Kissingera.
Orca
28 maja 2022, 21:45,
mieszkam trchę po sąsiedzku, chociaż na drugim końcu kontynentu. Jeżeli nie masz broni pod ręką, w chwili wzburzenia musisz jej poszukać, postarać się o nią, a być może wtedy wzburzenie się „rozburzy”. Ja panicznie boję się broni palnej – ona zabija szybko. Pomijając dorosłych zaburzonych psychicznie, bardzo łatwo sobie wyobrazić młodego zagniewanego i z „misją – już ja wam…!”.
W tej chwili mamy wojnę – i rozliczne mniejsze i większe wojny i wojenki na naszym Globie. Jakie to smutne. I niestety, przewidywalne.
Alicja,
Sasiadko, nie jestem pewna czy rozumiem co piszesz. Przypuszczam ze szukanie broni jest abstrakcyjne. Ja nie szukam broni bo takiej nie potrzebuje. Pozdrawiam.
Proponuje poszukać w polskiej prasie jak zakończyły i jak długo trwały sprawy gdzie posiadacz broni palnej w Polsce użył jej w własnej obronie i postrzelił lub zastrzelił napastnika.
…
Jezeli demokracja ”nie placi” wyrodnieje. Ted Cruz (rep, Texas), ucieka przed odpowiedzia na pytanie reportera. Sam siebie pyta i sam odpowiada. Najlepszy rodzaj ”dialogu” presentuje 🙂
”Dlaczego ludzie z calego swiata chca do USA?”
”Bo USA jest najwolniejszy, najbogatszy i najbezpieczniejszy kraj swiata”
Ted Cruz, z kolega Greg Abbott (gubernator) przesuwaja argumenty w strone chorob psychicznych. Przed miesiacem, Texas zabral 210milionow U$ z rocznego budgetu pomocy psychicznie chorym. T.Cruz, osobiscie pracowal rowniez nad likwidacja zakazu broni polautomatycznej. Z succesem. 400Tys sztuk broni, jest w rekach ”czubkow”. ”Bo USA jest najwolniejszy, najbogatszy i najbezpieczniejszy kraj swiata”. Zdecydowana wiekszosc am jest za ograniczeniami (zakazem) broni w prywatnych rekach. Badania opinii publicznej. A demokracja ”nie placi”.
Ted Cruz- ”Nie mamy panskiego plaszcza w szatni i co nam pan zrobisz?”
🙂 przy kaffce, pzdr Seleukos
…
Moze nie zwiazane, ale… „zwiazane”. Z placeniem.
Niedawno, w opinii wyborcow szwedzkich i finskich, nastapila zmiana opinii w problemie czlonkostwa w Sojuszu NATO. Politycy, zostali zmuszeni „do oplaty”. Natychmiastowo. Bez czekania. To jest zadanie politykow. „Placic”. Jezeli by tego nie zrobili, bylyby to ich ostatnie miesiace przy wladzy. Punkt. Rzecz politykow, jest ustalic jak placic. Droge okreslic, sa specami od tego. Wyborcy okreslaja co chca, za oplate. Sa specami od tego. Nie politycy.
pzdr S
Być może gdyby amerykanów bezustannie nie straszono Rasza Czajna Marsjanie i Wojny z zaświatami”.. to ten pomnik przed budynkiem ONZ..
z kowalem przekuwajacym miecz na lemiesz miałby szanse.
Biblijne motto bez zaufania nie wystarczy..
Leonardo da Vinci..miał powiedzieć ..Kto Nie Ufa Nikomu Będzie Oszukany”
Kto ma w tym interes aby wszyscy sobie nie ufali?
Miłość do cyngla można wyhodować..mimo tego ,, In God we trust..”
Efekty są bardzo bolesne…
Oby ruch po spluwę nie powstał u nas. Ten pan od ,,Marszu Niepodległosci.”.nabiera niepodległosci..
Orca
29 maja 2022
3:22
Żle mnie zrozumiałaś (mieszkam w Kanadzie) – otóż to, nie mam broni pod ręką i póki jej nie mam, nie chwycę za nią i nie pójdę gdzieś tam, żeby powystrzelać, kto mi się trafi, bo „zdenerwowałam się”.
Chodzi mi o to, że w USA broń każdy głupi może sobie kupić – jak za załączonym obrazku, facet nie mógłby sobie kupić piwa, ale skończył 18 lat, więc zakupił broń i sobie postrzelał, a co – może!
volter
29 maja 2022
10:56
Być może gdyby amerykanów bezustannie nie straszono Rasza Czajna Marsjanie i Wojny z zaświatami”.. to ten pomnik przed budynkiem ONZ..
z kowalem przekuwajacym miecz na lemiesz miałby szanse.”
To chyba nie jest takie proste, jak sugerujesz 😉
Alicjo jasne że to nie jest proste.
deklaracja walki o pokój zawarta była w karcie Ligi Narodów .Świat od dawna udowodnił że to tylko świstek papieru i nie była to tylko opinia Adolfa H.
Wiem że nie jest to proste…ale powinno się szukać drogi do rozbrojenia świata.
Tzw równowaga strachu i narzędzia do odstraszania eskalują jedynie wysiłki w ulepszaniu metod zabijania lub obezwładnienia przeciwnika.
problemem Kaina był brak skruchy i poczucia winy. Podobnie miał europejski Brejvik..Psychologowie i psychiatrzy tłumaczą jedynie przyczyny agresji frustracją …czy trudnym dzieciństwem.
Zbója należało eliminować w g Zakonu Mojżesza ,czy kodeksu Hammurabiego.
Obecnie w zakładzie penitencjarnym jest taki kodeks który się troszczy o jego moczenie nocne i zgagę….a ja muszę czekać pół roku na wizytę u okulisty.
Prawo które chroni mordercę i zwyrodnialca to nie prawo..Skutki widoczne.
Nie potrafię zrozumieć dlaczego Kain dostał pieczęć na czoło ..aby go nikt nie mógł zabić w odwecie..
Jeden z amerykańskich ,,klasyków napisał dzieło ,,Ziemia która Bóg dał Kainowi” o ile pamietam chodziło o Kalifornię…
Czyli juz wtedy było to zauważalne.
@Kalina
28 maja 2022
17:41
To by była wersja upragnionego przez PiS Międzymorza, Trójmorza czy jak oni to tam jeszcze nazywają.
Wszystko wskazuje na to, że tym razem Międzymorza chce nie tylko PiS, lecz również Anglosasi, tj. USA i Wielka Brytania, które pragną wykorzystać wojnę w celu maksymalnego osłabienia Niemiec poprzez rozbicie UE. Niektórzy twierdzą nawet, że ugięcie się Komisji Europejskiej przed PiS w sprawie KPO też nastąpiło pod presją USA.
Polsce wróży to fatalnie. Prounijne i proniemieckie KO nie ma szans. Nawet gdyby Tusk stanął na rzęsach i prześcignął w sondażach PiS, „wielki brat” szybko się postara, aby to się zmieniło. W Polsce ma wygrać PiS, który wyprowadzi Polskę z UE (jeśli nawet nie formalnie, to faktycznie) i uczyni ją „liderem Międzymorza”. A wtedy staniemy się drugą Turcją, z inflacją 70%, poziomem życia jak w latach 90 i zamordyzmem religijnym.
@ volter 29 maja 2022 14:49
Mniemam, że na tę wizytę u okulisty czekasz nie w tym samym państwie w którym Brejvikowi gwarantują przez najbliższych – dziesiąt lat darmowe zakwaterowanie, wikt, opierunek i dostęp do internetu. Ma on to wszystko dzięki samochodowi, którym pewnie również Ty się od czasu do czasu przemieszczasz, a który łaknie ropy. Opowiadał Szwed znajomy, że oni i Norwegowie tyle dziesiątków potraw ze śledzia rozmaitych mają w menu wcale nie dlatego że tak się w śledziu lubują, a ponieważ setki lat oba narody głodowały, nie miały ziemi ino śledzia, to żeby przełknąć się dał, na tyle go sposobów przyrządzały. Dziś jedni mają ropę i elektrownie wodne, drudzy stale szwedzkie szlachetne i renomę solidności.
Ewolucja umożliwiając nasz rozwój przewiduje odchyłki od średniej, niestety w przypadkowych kierunkach – dobrzy, uczynni i sumieniem obdarzeni giną w tłumie, chyba że kogo z pożaru na własnych plecach poprzez płomienie wyniosą. Różne Herostratesy trafiają, ku swojej wielkiej satysfakcji, na łamy i ekrany i coraz częściej znajdują naśladowców, bo poprzez zbrodnię najłatwiej. Ale i bez tych odchyłek jesteśmy w całości gatunkiem drapieżnym i ekspansywnym….
@ chłopak
Dylemat o którym piszesz moga mię co najwyżej ci, co”robią politykę” w knajpie albo na forach internetowych. Poważni politycy, chciaz unikają mówienia tego publicznie(nawet najwieksi politycy muszą się liczyć z opinią publiczna), raczej nie biorą pod uwagę trwałego „zduszenia” Rosji, podobnie zresztą było w czasach zimnowojennych.
Co do analogii historycznych, to sprawa z Krzyżakami też nie była prosta. Co innego zwycięstwo militarne, któree Polska odniosła, ale za Zakonem stał Rzym i znaczna część zachodniej Europy (w tym oczywiście Rzesza Niemiecka) a więc siła polityczna i militarna z którą Polska wygrac nie mogła. Polityka Jagiellonów była w tym względzie jak najbardziej zasadna a uniezaleznienie się Prus od Korony było efektem polityki Wazów.
@ Mauro
Owszem , zdarzają się przypadki unieszkodliwienia uzbrojonych szaleńców przez obywateli, którzy dzięki powszechnemu dostępowi do broni akurat byli na miejscu i mieli broń, której potrafili uzyć. Ale ci szaleńcy tez mają broń dzięki temu samemu prawu. To jak leczenie kiły malarią.
Kalina
28 maja 2022
17:41
Nic . Czego sie pani spodziewa? Dodatkowych pieniedzy dla Polski czy moze jakis przywilejow? Moze prosb na kolanach? Pis od lat szuka sojusznikow do rewolty i awantur w Uni.
I do tworzenia „Imperium” polskiego. Teraz sie chetni znalezli i prosze bardzo. Czym predzej tym lepiej. Naturalniej dla Polakow bedzie i spokojniej dla Uni.
@ Mad Marx 29 maja 2022 23:00
„Listek figowy”, czyli dorabianie podpory moralnej do zwyczajnej chęci zysku towarzyszy ludziom od zawsze: kolejne wojny i podboje „w imię Boga”, zbrojenia mające kolejnej wojnie zapobiec przez wyprodukowanie jeszcze bardziej śmiercionośnej broni, ale również odpowiedzi na nią na zasadzie tarczy i miecza. Najnowsza wypowiedź Trumpa: „na złego faceta z bronią najlepszy jest dobry facet z bronią” jest tej filozofii najlepszym potwierdzeniem – do realizacji konieczne są DWA egzemplarze broni, wyprodukowane i sprzedane! A ile jeszcze amunicji na strzelnicy zużyć trzeba by mieli szanse do siebie trafić….
@remm
29 MAJA 2022
18:55
Oby pańskie słowa zmieniły sie w…cos brzydkiego. Choc w tyle glowy cos mi mowi, ze tak moze byc. Dlatego ciekawa bylam opinii Redaktora i blogowiczów.
@zalewisko
30 MAJA 2022
7:42
Te rzekoma propozycję Johnsona opublikowała wloska prasa. Nie znalazłam innych doniesien na ten temat. I w razie czego chyba problem byłby w innym miejscu niz Pan sugeruje
Kalina
30 MAJA 2022
Ja nic nie sugeruje. Aspiracje Pisu leza jak na dloni. Aspiracje Polakow rowniez.
I sa one WIELKIE . Oraz WIELKA jest potrzeba asekuracji. Jednoczesnie jednak zrzucanie odpowiedzialnosci za wybor czy jego konsekwencje na wszystko co na drzewo nie ucieka nie bedzie juz przechodzilo.